Skocz do zawartości


Zdjęcie
- - - - -

Czy jest sens wymieniać ramę a moze tylko mostek? XC -->> ala szybka hybryda Enduro~

xc dartmoor primal hornet hardtail cale rama wymiana

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
10 odpowiedzi w tym temacie

#1 szczecinmtb

szczecinmtb

    Jestem tutaj Nowy

  • Members
  • 11 postów

Napisano 15 kwiecień 2017 - 16:31

Szczęść Boże.


Prosze przeczytac do konca bo jest duzo konkluzji.

Zaczynajac, Posiadam rower pod XC, unibike flite 2015, sprzetowo wychodzi on bardzo dobrze, jedynie amor moglby byc wiekszy no i lepsza rama, reszta jest cacy:
szczegolowa specyfikacja, kola 27.5, rama 21, tutaj: http://sklep.k2rower...015-p-1700.html

Jako ze mam lekko za dużą rame bo 21, a mój wzrost to 189cm, wiec powinienem miec 20 cale, to zastanawiam sie nad wymiana ramy pod bardziej agresywne tereny i wieksza zwinnosc, doradzono mi firme dartmoor i rame primal bądź hornet, ktora jest lżejsza i bardziej pode mnie to jeszcze nie wiem ale cenowo dobrze wychodzi rama primal, oto link:
http://rowerowy.com/.../dart-primal-27


Chcialbym z tego roweru zrobic cos lepszego, rama 21 zdecydowanie mi przeszkadza bo jedynie co mi dobrze idzie to tylko rozpedzanie sie, co jest fajne ale jednak przydala by sie ta kontrola wiekzsa nad rowerem.

Moja górna rama ma dlugosc 61cm i podobno wedle geometrii progresywnej istnieje teoria ze rama powinna byc dluższa a skracamy wtedy mostek do minimum, czyli planowałem już 35mm(aktualnie mam 100mm) w kącie zero stopni  + szersza kierownica (aktualnie 670mm) na 760mm. Tyle czy to da mi lepszy styl jazdy niz krótsza rama to nie wiem, zastanawiam sie nad kupnem tej ramy primala bo cenowo nie jest jeszcze tak źle, pod warunkiem ze rama 19 cali będzie pasowała.... i nie bedzie czasem zbyt małą, czyli z deszczu pod rynne... oraz czy wgl sztyca i wszystko bedzie pasowalo. 

Zakładam wiec ten temat by sie dowiedziec co robić... owszem mógłbym sprzedać ten rower za max 2400zl bo uzywany (a sam za niego dalem 2900zl bo tyle kosztuje nowy) ale co z tego bo dokladam tylko moze 2000zl i mam nowy rower dartmoora... moze i spoko opcja ale przeciez sprzetowo gdy wymienie tylko rame powinno byc wystarczajaco, jedynie amor przedni moglby byc wiekszy ale na pewno bedzie to mniejsza kwota niz kupno nowego roweru...

Co myslicie? Jarają mnie owszem szybkie wjazdy ale chcialbym tez zjezdzajac fajnie bawic sie rowerem... jara mnie nawet jazda po miescie z zabawą w skoki itd... a aktualna moja rama 21 nie pozwala mi na takie zabawy aż tak... wymieniajac mostek na 50mm od razu poczulem roznice nad kontrola przedniego koła, gdzie wczesniej po prostu musialem lezec nad rowerem i jechac prosto jak czołg....

Zapraszam wiec do dyskusji... czyli jakie mam opcje... i co tu mozna zrobic...
Widze to tak ale moge sie mylic bo nie znam sie tak dobrze:

1) Wedle geometri progresywnej, rama mimo ze cieniowana ale lekka, wiadomo lekko dluzsza ale zostawiamy bo przyda sie na wjazdy, bedzie latwiej wjezdzac... Pozostaje tylko wymiana mostka na maksymalnie krótki czyli powiedzmy 35mm, poswiecilem troche czasu i znalazlem chyba jakis dobry no i tani: http://www.goodbike....4--mostki-.html

+ kierownica jakas szersza 760mm , tylko jakie giecie wybrac? pewnie jak kierownica bedzie blizej mnie to lepiej

=Budżet najtańszy bo tylko 260 do 300zl

2) wymiana ramy na tego dartmoora albo primal albo hornet + kierownica szersza, mostek 100mm albo zostaje albo minimalnie kroszy np na 70mm (tak zeby tez sie nie garbic na tym rowerze)

=Budżet = rama primal 730zl, mostek max 80zl, kiera 130zl, czyli tysiak, sprzet czyli hamulca i amor jednak zostaje ten 100mm ale mysle ze blokada amora która mam jest przydatną opcją typowo na dlugodystansowe jazdy +50km

3) Najdłuższa i najdrozsza budżetowa opcja czyli próba sprzedaży tego mojego roweru za te marne 2400zl bo nowka 2900zl kosztuje... i uzbieranie aż 2500zł na nowy dartmoor hornet ktory kosztuje 5000zl....

Dlatego mysle ze pozostane przy opcjach nr 1 i 2 a w przyszlosci zloze sobie sam wlasny rower, w koncu mysle ze nawet cenowo wyjdzie samemu sobie taniej zlozyc takiego oryginalnego horneta, czyz nie mam racji? :)

Jara mnie szybka jazda ale rowniez kontrola, nie koniecznie lubie skoki nad hopami choć jest to fajne uczucie lekko sie wybic ale tez bez przesady, mieszkam w Szczecinie wiec az takich agresywnych tras tez nie mamy ale fajnie jest na zakretach pociagnac troche tylem czy po pompowac na hopkach :)  ja sam tez nie wiem czego chce :P

Zapraszam do dyskusji 
 



#2 Slovakov

Slovakov

    Wtajemniczony

  • Members
  • 1751 postów

Napisano 16 kwiecień 2017 - 22:28

Ok, jest tu poruszonych wiele kwestii, i zapewne nie uda mi się odnieść do wszystkich naraz, ale próbujmy:

 

Przede wszystkim, jak sam napisałeś wydaje się, że nie do końca wiesz czego chcesz. Masz rower do typowego XC, a ramy, które podałeś służą do zdecydowanie bardziej grawitacyjnej jazdy. Kompromis i uniwersalność jest w pewnym stopniu możliwa do osiągnięcia, ale trzeba pamiętać, że to zawsze będzie kompromis i rower niezły we wszystkim nie będzie świetny w niczym.

 

Trzeba też pamiętać, że geometria ramy to nie tylko jej długość, i o ile pozycję na rowerze da się w pewnym stopniu skorygować, to trzeba też pamiętać, że będzie to miało też inne efekty. Podstawowe pytanie to: czy oczekujesz głównie poprawy twojej pozycji na rowerze czy zmiany jego właściwości jezdnych? Pierwsza opcja faworyzuje mniejsze powolniejsze zmiany i obserwację czy to już wystarczy, podczas gdy druga może wymagać odważniejszych, bardziej ryzykownych kroków.

 

Zmiana mostka zmieni twoją pozycję: wyprostuje sylwetkę i zmniejszy kąt uniesienia ramienia. Ponadto sprawi, że  ruch kierownicą będzie szybciej przekazywany na koło. To może powodować pewną nerwowość w skręcaniu, zwłaszcza przy dużych prędkościach (kąt główki ramy pozostaje dość stromy, jak to w rowerze XC). Sama zmiana mostka (i kierownicy) ma szczególny sens jeśli nie chcesz drastycznie zmieniać stylu jazdy, a jedynie poprawić swoją pozycję. Przy tym jeśli uważasz, ze twoja rama jest zbyt duża, zwróć też uwagę na inne czynniki, które mogą przeszkadzać ci w trudnym terenie, jak wysoki przekrok albo bardziej płaski kąt podsiodłówki wymuszający siłową jazdę. Jeśli te rzeczy nie są problemem, a przeszkadza ci jedynie długość, krótszy mostek będzie najlepszym wyjściem. (mówię to jako osoba, która przez przeszło rok męczyła się na definitywnie zbyt dużej ramie i przechodziłem przez zmiany różnych rzeczy zanim zmieniłem ramę.... ale to nieco inny przypadek)

 

Jeśli potrzebujesz roweru ciągle w miarę lekkiego i uniwersalnego, ale krótszego i niższego, może rozsądnym wyjściem byłoby wybranie ramy do XC, ale nieco mniejszej? Będzie bardziej zwrotna, z niższym przekrokiem i ciągle dająca przyjemność z podjeżdżania, jednak z powodu krótszej bazy kół może być nieco mniej stabilna przy dużych prędkościach

 

Przy okazji słów kilka o progresywnej geometrii - jest kilka zasadniczych różnic między ramami projektowanymi z taką geometrią a zwykłymi długimi ramami - najważniejsza w Twojej sytuacji jest taka, że kąt główki pozostaje dość płaski a baza kół się wydłuża, co rekompensuje bardzo krótki mostek i zapewnia stabilność skręcania przy dużych prędkościach. W skrócie - możesz próbować modyfikować rower żeby to osiągnąć, ale może być to dość karkołomne zadanie.

 

Z drugiej strony, zmiana ramy, szczególnie na jedną z tych, które podrzuciłeś, to też poważna decyzja. Zapewne będzie się wiązała z jakimiś dodatkowymi kosztami, bo niektóre części mogą nie pasować, no i w tym szczególnym przypadku oznacza znaczącą specjalizację roweru. Poza tym żeby wyciągnąć pełny potencjał z tych ram, potrzeba dłuższego widelca - bez tego geometrię i zalety tego typu ramy nieco szlag trafi. Jednak jeśli wiesz, że chcesz rozwijać się w stronę grawitacji i aktualny sprzęt mocno cię ogranicza, to jest to droga, której warto próbować. Różnica wynikająca nie tylko z długości, ale też wysokości i kątów ramy jest naprawdę zauważalna. W tym przypadku też zmiana mostka zapewne byłaby wskazana, bo te ramy oferują bardziej płaski kąt główki, co z długim mostkiem mogłoby pogorszyć sterowność, zwłaszcza w technicznych, ciasnych zakrętach.

 

Co do kompletnej zmiany roweru - ja traktowałbym to jako opcję kiedy jesteś zdecydowanie pewny, że nie chcesz mieć nic wspólnego z aktualnym i kompletnie zmieniasz styl jazdy.... w którym to przypadku zapewne nie odwiedzałbyś w ogóle tego forum. :P Tylko jedna uwaga co do składania: budowanie roweru na nowych częściach wychodzi zwykle jakieś 20% drożej niż kupno gotowca. Także to opcja dla tych, którzy indywidualność przedkładają nad czysto racjonalne argumenty.

 

Próbując jakoś podsumować, nie jestem w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na wątpliwości. Każde wyjście będzie miało swoje plusy, i każde pociągnie jakieś kompromisty i/lub koszty.  Mam nadzieję, ze ta porcja faktów trochę rozjaśni kontekst, ale decyzję niestety musisz podjąć sam - musisz zdecydować do czego przede wszystkim chcesz używać roweru i czy gotów jesteś poświęcić jedne zalety dla innych.


  • szczecinmtb lubi to
"Autor oświadcza, że wynikające z wypowiedzi podobieństwo niektórego do wszystkiego i niczego jest przypadkowe i wynika z tego i tamtego. Dlaczego? Żeby było wesoło."
A na tym autor jeździ :D

#3 szczecinmtb

szczecinmtb

    Jestem tutaj Nowy

  • Members
  • 11 postów

Napisano 17 kwiecień 2017 - 01:10

Slovakov, jestem Ci bardzo wdzięczny, to co mi uswiadomiles otworzyło mi oczy, napisałeś bardziej GRAWITACYJNEJ jazdy(!), gdzie zrozumialem ze ja nie lubie latać na rowerze, tylko rower jest od trzymania sie podłoża czyli szybkiej jazdy ale oprocz tego agresywnej jezeli predkosc jest mniejzsa co za tym idzie agresywna = kontrolowana, zwinna.

Uswiadomilem sobie więc ze jedyne co potrzebuje to mniejszej ramy do mojego roweru, skoro wedle wyliczen pasuje pode mnie bardziej rama o 20 cali to wystarczy ze wymienie aktualna na mniejszą, nie musi byc wcale primal, szczegolnie ze to nie jest rama do XC - a XC rozumuje szybkie gorkowane tereny, zjazdy z lasu bez skoków czyli takie które do tej pory mimo wszystko praktykowalem, owszem single tracki sa fajne ale i to idzie zrobic przeciez, jedynie co mi przeszkadzalo to zbyt dluga rama bo na zakretach jezdzi sie moim flite jak limuzyną, jest za długi, stad potrzebuje po prostu mniejszej ramy, moze byc nawet ta od flite, kwestia ile ona kosztuje, i czy bedzie pasowala to sprzetu, oczywiscie zalezy mi na lekkosci roweru, tak bym mogl sie wciaz nim bawic nawet na podwórku, robiac manuala, podrzucajac przednie kolo i wskakujac na krawezniki  - od dziecinstwa to lubialem! ale oprocz tego lubie adrenaline co daje mi szybkosc, dlugodystansowe jazdy pod gorke a potem zjazd trwajacy pare min z mega szybka predkoscia, ewentualnie jakies single tracki i wieksza zabawa

Czyli jakas rama lzejsza/lepsza/wytrzymalsza - skoro taki hardkorowiec ze mnie hehe, a reszta sprzetu zostaje, amor 100mm wystarczajacy, ogarne powietrze w nim bo SAG jest zbyt duzy, duzo wbija, zbyt duzo, co przeszkadza, choc moze na agresywnych zjazdach pomagalo. 

Do tego po ogarnieciu ramy ocenienie czy faktycznie potrzebuje mniejszeog mostka czy moze te 100mm pozwoli mi juz w bardziej pewny siebie podbijac przednie koło - kocham to robic bo to daje kontrole nad rowerem i moge przeskakiwac przeszkodzy bunny hopem, aktualnie bylo ciezko...

No i kierownica, aktualnie mam 670mm, szersza bedzie lepsza? wiesz mniejsza rama np 19, lepsza zwinnosc, ale tez mozliwe ze bedzie zbyt mala, stad szersza kierownica sprawi ze bede odpowiednio pochylony, czyz nie? w koncu 189cm robi swoje



#4 szczecinmtb

szczecinmtb

    Jestem tutaj Nowy

  • Members
  • 11 postów

Napisano 17 kwiecień 2017 - 11:49

tutaj geometria mojej ramy
XzOvvHM.png



#5 szczecinmtb

szczecinmtb

    Jestem tutaj Nowy

  • Members
  • 11 postów

Napisano 17 kwiecień 2017 - 19:07

Mnie po prostu zniechęca urok rowerów XC bo on jest taki że się na nim leży, a tyłek na ogół jest wyżej niż kierownica - gdzie mi to przeszkadza i dlatego zawsze jezdze na obnizonym siodelku bo jak mozna jezdzic na rwoerze gdzie tylek jest wyzej niz kierownica... ma byc wygoda i swobodna oraz zwinna jazda - to jest to co lubie, czyli moze jakis trail mi wystarczy? skoro nie lubie tylka w gorze to bardziej siedzaca pozycja ale tez nie ze full/enduro to lapie sie pod triala
​Tyle czy da rade wpakowac taka rame do mojego roweru bez zmiany amora?



#6 LeslieRef

LeslieRef

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 94 postów

Napisano 03 październik 2017 - 21:12

ncxwioy

http://www.sinclaira...nd-navy-803.asp
http://www.amazinglazinwillenhall.co.uk/adidas-stan-smith-blue-or-green-853.htm
http://www.hungryand...r-max-1-019.htm
http://www.smithland...-women-361.html
http://www.crescentm...s-uk-online.htm

Nike Jordan 13 Shoes
Puma Rihanna Fenty Creepers
Nike Cortez Blue And Red
Puma Basket Patent Leather Platform
Ferragamo Belt Gold


#7 LeslieRef

LeslieRef

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 94 postów

Napisano 03 październik 2017 - 21:14

hsziifj

http://www.hungryand...lorways-406.htm
http://www.bjdn.co.u...on-feet-719.asp
http://www.livinginm...s-white-379.htm
http://www.sinclaira...0-white-004.asp
http://www.phii.co.u...e-ebay-269.html

Free Run 5.0 Print
Gucci Shoes For Women 2017 Sneakers
Air Max 90 Halloween
Black Nike Cortez Amazon
Nike Air Jordan Eclipse White

#8 LeslieRef

LeslieRef

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 94 postów

Napisano 03 październik 2017 - 21:23

iyneloc

http://www.nottingha...a-grey-541.html
http://www.netcarco....noosa-8-618.htm
http://www.housemana...r-cream-706.htm
http://www.hitameric...larized-198.htm
http://www.crescentm...es-military.htm

Cheap Nike Free Run 5.0
Lacoste Shoes For Women 2012
Ray Ban Erika Box
Versace Medusa Shoes Price
Air Max 95 Ue

#9 LeslieRef

LeslieRef

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 94 postów

Napisano 03 październik 2017 - 21:27

kfepklo

http://www.eatonsthe...-black-343.html
http://www.fuseboxde...-orange-169.php
http://www.ras-net.c...lorways-930.htm
http://www.faithmini...s-mens-773.html
http://www.adams-foo...o-shirt-008.htm

Giuseppe Zanotti 3 Strap Sandal
Mens Supra Shoes Amazon
Adidas Nmd R1 Sneakers
Adidas Nmd Xr1 Olive
Adidas Sl Loop Runner Tr

#10 LeslieRef

LeslieRef

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 94 postów

Napisano 03 październik 2017 - 21:37

ivxzzkn

http://www.dxpeditio...r-kids-376.html
http://www.gamesmast...ochrome-665.htm
http://www.nextmovei...ashion-059.html
http://www.neva-donc...ale-amazon.html
http://www.neva-donc...rainer-men.html

Nike Shox Black And White Mens
Asics Tri Noosa 11 Womens
Asics Green Shoes
Burberry Shoes Warranty
Nike Football Shoes Mercurial Victory

#11 LeslieRef

LeslieRef

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 94 postów

Napisano 03 październik 2017 - 21:49

lzaujui

http://www.ras-net.c...d-black-962.htm
http://www.amazingla...n-olive-310.htm
http://www.fengshuid...e-bags-073.html
http://www.bjdn.co.u...-spring-534.asp
http://www.farnham-p...cqueen-961.html

Air Max 90 Volt Green
Adidas Football Boots Photos
Nike Air Max 1 Desert Camo
Nike Shoes New Release
Hermes Shoes Spring 2017





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: xc, dartmoor, primal, hornet, hardtail, cale, rama, wymiana

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych