Skocz do zawartości


Zdjęcie
- - - - -

[Amortyzator] Suntour Epicon RLD 2013 - Uniwersalny wideł


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
30 odpowiedzi w tym temacie

#1 kundello

kundello

    Moderator

  • Members
  • 8453 postów

Napisano 22 październik 2013 - 15:52

Długo nie pisałem już recenzji, bo nie miałem za bardzo o czym. Albo recenzja już była, albo po prostu nie była potrzebna.

Rzecz odnosi się do czegoś, bez czego rower górski nie może nazywać się górskim (chyba że jest Robertem Górskim :D)

[ATTACH=CONFIG]24805[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]24806[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]24807[/ATTACH]


Amortyzator kupiłem dlatego, że w zakupionym przeze mnie rowerze ktoś poczynił mezalians i połączył przerzutki XT z rama full i wsadził tam uginacz XCT v3.
Pierwsze co zrobiłem, to wycelowałem w neta i ustrzeliłem nowiuśkiego tegorocznego Suntoura Epicona.

Z tego co wyczytałem, to zmieniono tłumik, uszczelki i jakieś tam zmiany goleni dolnych.
Sprawdziłem to...

Tłumik faktycznie jest inny. Ma większą górną komorę, przez co zmniejszyła się kompresja oleju (bo jest większa poducha powietrzna), co sprawiło, że jest ciut bardziej liniowo.

Pokrętło tłumienia powrotu jest z aluminium, a nie plastikowe, jak dawniej.

Zmieniono średnicę goleni górnych na 32mm.

Uszczelki kurzowe są trochę lepiej wykonane niż poprzednich lat. Jak widać, producent chyba czytał recenzje i żale na poprzednie, i po prostu troszkę je ulepszył (zamówił inne u chinoli :P). Zbierają kurz jak trzeba.

Komora powietrzna bez zmian, chociaż producent pisał, że coś tam zmienił... Chyba się zagalopował w marketingu.

Golenie dolne mają troszkę inne mocowanie koła, bo koło wsuwa się pod skosem, a nie równolegle, jak np. w Rock Shoxie. Zapewne ma to wpływ na coś, ale jeszcze nie wiem na co ;)

Praca
Wstępnie muszę napisać, że moje odczucia mogą i będą inne niż kogoś kto kupił i założył świeży amorek, bo ja dokonałem pewnego niezbędnego tuningu tego amorka.

Po kolei:
- zmiana skoku na 120mm (jest regulowany od 80 do 140mm)
- wlanie oleju smarującego golenie dolne (oryginalnie jest tam smar stały i po jakimś czasie robi się susza...)
- wymiana oleju w tłumiku na Motorex 2,5W, bo oryginał jest zamulający i niezbyt odporny na zmiany temperatur. To samo zresztą dotyczy Rock Shoxów.

Po zastosowaniu powyższych, amorek odżywa. Jest bardziej czuły na małe nierówności i ogólnie jego praca jest porównywalna z Reconem od RS lub RST Firstem.

Jako że mam w pracy kontakt z różnymi amorami i koledzy mają też sporo różnego sprzętu, to mam jakieś porównanie.

Jeżeli chodzi o sztywność boczną i przód tył, to amor jest o dziwo bardziej sztywny bocznie niż Recon i Reba, chociaż nie ma wielkich różnic. A wszystko dlatego, że zmieniono średnicę goleni górnych z 30 na 32mm
(Cały czas mowa o amorach o 120mm skoku, czyli Reba, Recon i Epicon)

Na pochwałę zasługuje blokada. Chociaż linkowa, to odporna na błoto, bo zupełnie przykryta, a nie tak jak w RS, gdzie czasami błoto powoduje, że manetka nie chce odbijać.
Amorek zyskał też lepszy wygląd. Bardziej minimalistyczny wygląd i ładniejszy napis z ładniejszym wzorkiem. Ja mam akurat wersję białą, która jest po prostu piękna :)

Waga: zważony przeze mnie ważył 1766g z przyciętą lekko rurą sterową i manetką oraz linką.
Jak za cenę od 800-1000zł, jest bezkonkurencyjny.

Info producenta:

  • Koło : 26"
  • Skok : 100-140mm
  • Goleń górna : Stop alu anodowany na złoto (32mm)
  • Goleń dolna : Magnesium
  • Rura sterowa : Aluminium 7075 1 i 1/8 (28,6mm)
  • Długość rury sterowej : 255mm
  • System tłumienia : Kartridż olejowy
  • Amortyzacja : Sprężyna pneumatyczna
  • Rodzaj hamulców : Tarczowe
  • Kolor : Czarny/Bialy
  • Regulacja : Hydrauliczna blokada skoku sterowana z kierownicy/Regulacja ciśnienia powietrza
  • Waga : 1760g

Da się tym amorkiem jeździć również enduro, z racji że można mieć tu 140mm skoku. Zapewne chodzi o wersje ze sztywną osią i mocniejsza budową.

Moja wersja z powodzeniem nadaje się na maratony i na jakieś wyprawy rowerowe w terenie.

Ciężko mi znaleźć jakieś wady, chociaż była jedna irytująca rzecz. Stukanie tłumika na większym tłumieniu odbicia, ale po wymianie oleju na 2,5W problem się rozwiązał. Okazało się, że taka już jest budowa tłumika. Po prostu jest tam jakiś taki zaworek, który się tłucze przy małych nierównościach, bo olej nie nadąża z przepływem z powodu swojej "mułowatości".

Wady:
- Stukanie przy malutkich nierównościach (ale tylko na oryginalnym oleju).
- wymaga tuningu, ale tylko raz po zakupie.

Zalety:

- Najtańszy w tej klasie amorków i wadze.
- Dobra praca (po tuningu bardzo dobra)
- Duży zakres skoku od 80-140mm
- blokada odporna na zacinanie się


Tutaj link do instrukcji zmiany skoku:

Pozdrower.

u1549y2014v4.gif


#2 PoleK

PoleK

    Stały Bywalec

  • Members
  • 575 postów

Napisano 07 grudzień 2013 - 15:07

1 - kiedy niby EPicon miał lagi 30mm? :D
2 - kiedy Epicon miał haki pod innym kątem? :D
3 - tłumik rzeczywiście się zmienił:)
4 - nie masz gąbki w komorze powietrznej, która zwiększa progresję, przez zmniejszenie komory, ale można ją docinać/usunąć i nawilża komorę bo jest nasączona olejem. (a może to tylko w 29RLRC dali?)?
5 - nie mam pojęcia gdzie widzisz zmianę w uszczelkach... mam dwa EPicony (2007 i 2013), zmiany uszczelki jakoś nie widzę...
6 - Nie wiem czemu Ci oryginalny olej muli, i nie wiem jak możesz używać 2.5W, to upośledza działanie blokady:)

#3 kundello

kundello

    Moderator

  • Members
  • 8453 postów

Napisano 07 grudzień 2013 - 15:33

1 - miał, a przynajmniej tak czytałem na stronie Suntoura :)
2 - może dlatego, że porównywałem do wersji z czarnymi goleniami :D
4 - nie ma gąbki
5 - jest zmiana, bo poprzednie były zupełnie płaskie. Zresztą nie tylko ja tak twierdze.
6 - mulił, ale przy niskich temperaturach. Przecież amorka zakupiłem na jesień, a jest już zimno. Podczas gdy na oleju Motorexa działa znacznie lepiej. Blokada działa tak samo. Działanie blokady z takim olejem jest upośledzone w tłumikach MC od RS, ale nie tutaj.

u1549y2014v4.gif


#4 PoleK

PoleK

    Stały Bywalec

  • Members
  • 575 postów

Napisano 07 grudzień 2013 - 15:39

1 - no to kłamali ;)
2 - mam Epicona z czarnymi i jakoś ma tak samo jak nowe...
4 - to szkoda, dobry patent.
5 - nie były, bo mam w domu oba :)
6 - jesteś w stanie zablokować na sztywno?

#5 kundello

kundello

    Moderator

  • Members
  • 8453 postów

Napisano 07 grudzień 2013 - 15:52

1 - a to chamy! ;)
2 - a ja serwisowałem kilka i jednak się różniły... dziwne.
4 - nie jest źle :)
5 - to też soł wejrd i soł strejndż :D
6 - tak :) Normalnie jak wcześniej.

u1549y2014v4.gif


#6 PoleK

PoleK

    Stały Bywalec

  • Members
  • 575 postów

Napisano 07 grudzień 2013 - 16:15

http://image.ceneo.p...100-mm-disc.jpg staaary Epicon, a Haki...? ;)

uszczelki mają taki sam przekrój jak dla mnie :)

aha, przy 140mm Epicon jest wiotki baaardzo:)


z ciekawości, ile oleju wlałeś? ;)

#7 kundello

kundello

    Moderator

  • Members
  • 8453 postów

Napisano 07 grudzień 2013 - 21:00

Widocznie coś mi się pokręciło:) Ale po to są fora by rozwiewać wątpliwości.

Przy 140 to już chyba trzeba mieć tą sztywną oś...

Oleju wlałem tyle ile było. Zaznaczyłem sobie poziom wewnątrz małą ryską i lałem do tego samego poziomu.

u1549y2014v4.gif


#8 19Piotrek85

19Piotrek85

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 74 postów

Napisano 03 styczeń 2014 - 20:45

Kupiłem czarnego Epicona X2 (100mm) w październiku 2013. Jeździłem 3 razy i oczywiście zachwyt, później rower stał przez ok 5 tygodni. Przed końcem roku zrobiłem jeszcze 3 tripy, a dziś na otwarcie sezonu 2014 wsiadam na rower i patrzę, a tam brak powietrza w amorze!!! Oczywiście nie byłem zadowolony, pompka i jazda. Na 60 kilometrach musiałem raz dopompować. Zrobiłem mały test: napompowałem 100 psi i sprawdziłem po 3 godzinach, a tam już tylko 70 psi :/ Nie jeżdżę po górach, nie zaliczyłem żadnej gleby ani tym bardziej nic sam nie grzebałem, bo się nie znam na tym! Wie ktoś jaka może być tego przyczyna ?

Użytkownik 19Piotrek85 edytował ten post 03 styczeń 2014 - 20:58

... Centurion Backfire 600 ...

#9 PoleK

PoleK

    Stały Bywalec

  • Members
  • 575 postów

Napisano 03 styczeń 2014 - 21:05

Powód:
masz sucho w komorze powietrznej,
miałeś sucho i wytarłeś uszczelkę

Rada:
wlej toche(tzn 5-10ml, im więcej tym bardziej zwiększysz progresje ugięcia amortyzatora) oleju w komorę powietrzną - po LEWEJ stronie (tylko przed odkręceniem korka/zaworu spuść powietrze, jeśli lubisz swoje oczy)

jeśli nie pomoże, wymień uszczelkę za 5zł i wtedy wlej trochę oleju.



Poza tematem
kundello - do tłumika (po prawej) wchodziło kiedyś 54ml oleju 10W fabrycznie ;)

Użytkownik PoleK edytował ten post 03 styczeń 2014 - 21:08

  • kundello i 19Piotrek85 lubią to

#10 19Piotrek85

19Piotrek85

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 74 postów

Napisano 03 styczeń 2014 - 21:15

Dzięki za wskazówki PoleK. Nie będę robił tego sam, oddam do serwisu żeby w razie co nie stracić gwarancji. Zasugeruje Twoje wskazówki to będę miał pewność, że z pewnością tego nie przeoczą ;)
... Centurion Backfire 600 ...

#11 PoleK

PoleK

    Stały Bywalec

  • Members
  • 575 postów

Napisano 03 styczeń 2014 - 21:35

wykręc wentyl kluczem do wentyli, i wklej 10ml oleju, kup jakis castrola, 25zł/0,5l cokolwiek. Nikt nie zauwazy nic.

Nie oddawaj do serwisu bo
1 - na pewno op...ą korek ;)
2 - wleją jakieś gówno
3 - jak ktoś nie wierzy to niech odeśle amor do EUROBIKE, kupiłem amor po serwisie prosto u nich ( w karcie amm wbitą wymianę lagów całych, więc przekręcali bebechy) i tłumik mi się roskręcił po 50km, NIE POLECAM!, żałuję że po kupnie nie zajrzałem by dokręcić, na szczęście nic się nie stało wielkiego, ale gdyby nie to że użyłem blokady, to bym się kapnął dopiero jakby się wyrzygał cały ;)

Użytkownik PoleK edytował ten post 03 styczeń 2014 - 21:38


#12 19Piotrek85

19Piotrek85

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 74 postów

Napisano 03 styczeń 2014 - 22:12

sam wentyl wystarczy że odkręcę ? wtedy wentylem wlewam olej 10 ml i gotowe ?
... Centurion Backfire 600 ...

#13 PoleK

PoleK

    Stały Bywalec

  • Members
  • 575 postów

Napisano 03 styczeń 2014 - 22:13

tak właśnie:) do wykręcania wentyla słyży taki mały kluczyć, kosztuje z 5zł jeśli nie masz, ale jeśli macie w domu Samochód to zapewne macie i kluczyk:)

#14 19Piotrek85

19Piotrek85

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 74 postów

Napisano 03 styczeń 2014 - 22:17

To jest prostsze niż mi się wydawało ;) w takim razie jutro zrobię to tak jak mi napisałeś. Sprawdzę czy działa i dam znać czy wszystko gra.
Ps. jeśli chodzi o olej to jaki będzie najlepszy ? czy wszystko jedno byle olej ?
... Centurion Backfire 600 ...

#15 PoleK

PoleK

    Stały Bywalec

  • Members
  • 575 postów

Napisano 04 styczeń 2014 - 00:20

nie nie, kup Castrol Fork oil (najtanszy i jest w butelkach 0.5l, albo amortyzol, jeszcze tanszy, i Epiconowi nie zaszkodzi na pewno ;)), albo odkup od kogoś trochę z dużej butli motula, skąd w WKLP jesteś?


Chociaż nawet kupienie 1l motula za 45zł wyjdzie taniej niz serwis a Olej wykorzystasz przy serwisie, to też prościutkie:)
  • 19Piotrek85 lubi to

#16 19Piotrek85

19Piotrek85

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 74 postów

Napisano 04 styczeń 2014 - 10:55

Jaki to powinien być olej. 5W, 10W, 15W?
... Centurion Backfire 600 ...

#17 PoleK

PoleK

    Stały Bywalec

  • Members
  • 575 postów

Napisano 04 styczeń 2014 - 15:25

do komory to obojętne.

Jeśli masz rocznik 2011 i starszy to 10W bo taki fabrycznie był w tłumiku, i przy takim działa poprawnie blokada, więc przyda się do serwisu:)
do nowszych, nie wiem jaki olej lali, nie pytałem, ale 2.5W wydaje mi się grubą przesadą, pełnego zakresu na nim na 100% nie będzie.

#18 19Piotrek85

19Piotrek85

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 74 postów

Napisano 04 styczeń 2014 - 17:22

Wczoraj na noc napompowałem do 100 psi i chciałem dziś sprawdzić ile jest. Przed tym zanim założyłem pompkę nadusiłem na kiere żeby na "czucie" obadać i wtedy uszczelka w lewej goleni wystrzeliła ;/ jak na to patrzę to zastanawiam sie czy brać sie za to.
... Centurion Backfire 600 ...

#19 PoleK

PoleK

    Stały Bywalec

  • Members
  • 575 postów

Napisano 04 styczeń 2014 - 18:27

to normalne, jeśli w nikt nic nie robił, to masz suchutko w komorze i uszczelka na tłoku puszcza.

powody jak wyżej.

wciśnij uszczelkę na miejsce, wlej olej w komore, jak nie pomoze to odkrec z gory korek, wyjmij tłok, idz kupić nową uszczelke, wsadź spowrotem, wlej oleju, zakręc korek, ciesz się jazdą.

Swoją drogą masz go mniej niż rok, przebiegu też nie zrobiłeś za dużego, stał gdzieś gdzie mógł zamarznąć, czy coś? bo to nietypowe troche...

#20 19Piotrek85

19Piotrek85

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 74 postów

Napisano 04 styczeń 2014 - 19:24

Piszesz, że nadal ten sam wariant więc bardzo się cieszę. Chyba niepotrzebnie odkręciłem i wyciągnąłem amortyzator :/ a z drugiej strony mogę teraz dokładnie umyć i poczyścić części i ramę więc jest tego jeden plus ;) Póki co nie mam oleju, bo nie wiedziałem jaki kupić ;) we wtorek będę działał.

Podsumowanie:

1. spuszczam powietrze

2. wciskam uszczelkę

3. odkręcam wentyl

4. wlewam 5-10 ml oleju Castrol Fork 10W ?

5. zakręcam ... pompuję od razu czy poczekać ?
... Centurion Backfire 600 ...




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych