Skocz do zawartości


Zdjęcie
- - - - -

[Koła] Shimano Deore WH-M505

deore shimano wh-m505

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
34 odpowiedzi w tym temacie

#1 swierzak

swierzak

    Moderator

  • Members
  • 1761 postów

Napisano 24 grudzień 2010 - 02:19

Po ok. 2.5 roku użytkowania swoich kół postanowiłem że skroję im w końcu recenzje. W końcu coś co dobre trzeba pochwalić i przedstawić szerszemu gronu :) Przejeździłem na nich ok. 3500km głównie wielkopolskie lasy, szosy no i jazdy po mieście... Zaliczyły jeden wyścig XC.

Dane producenta pozwolę sobie ominąć - wszak kto ich szuka może je znaleźć po TYM adresem.

Pierwsze wrażenia:

Koła kupiłem w sierpniu 2008 roku. Po walce ze swoimi poprzednimi seryjnymi składakami z roweru Wheeler Pro 39 06' które po jeździe na szosie dostawały centry powiedziałem sobie "dość" - czas na nowe koła :) Koszty centrowania tamtych co chwile dawały mi w kość. Nie miałem dużo pieniędzy. Musiałem kupić coś taniego, mocnego, wytrzymałego i pod tarczę. Po rekomendacjach mojego serwisanta i temacie na forum postanowiłem że zaryzykuje i je kupię. Nie spodziewałem się rewelacji - ot co to podstawowy model w ofercie Shimano. Kupiłem je w Bikestacji za 349zł. Przyszły kurierem w ładnym dużym firmowym kartonie Shimano. Gdy otworzyłem zauważyłem ładnie zapakowane koła, odpowiednio zabezpieczone folią, wszystkie manuale i rożnego rodzaju instrukcje ładnie popakowane - może to detale ale ja lubię dbałość o szczegóły, duży plus. Koła dobrze wykonane, żadnych defektów czy niedoróbek - 28 płaskich szprych także wywarło na mnie bardzo pozytywne wrażenie bo szczerze mówiąc pierwszy raz spotkałem się z tym że szprycha jest płaska. Produkt dość uniwersalny - producent dał nam wolną rękę co do hamulców jakie chcemy zastosować. Są zarówno pod v-breaki i tarczę z systemem CL. Zaraz wziąłem się do montażu :D

Jazda:

Uradowany nowym stuffem natychmiastowo wyruszyłem na jazdę testową. Pierwsze co rzuciło mi się w oczy to większa sztywność zestawu względem poprzednich składaków mimo mniejszej ilości szprych. Koła nie pływały przy gwałtownych manewrach - przy dużych prędkościach były takie jakby pewniejsze. Od nowości bardzo ładnie się toczą pomimo łożysk kulkowych - co jak niektórzy uważają jest domeną tylko maszyn. Pomimo swojej dość dużej wagi koła bardzo fajnie przyśpieszają gdy mocniej się depnie. Po pierwszym dniu ich użytkowania śmiałem się że są mocniejsze niż poprzednie bo wytrzymały jeden dzień bez centry już :D Jako że do kółek zyskiwałem stopniowo większe zaufanie pozwalałem sobie na coraz to śmielsze manewry - wjazdy na korzenie/kamienie przy prędkościach rzędu 40km/h stawały się normą. W końcu mogłem sobie pozwolić na to na co na starych kołach mogłoby się skończyć tragedią :( Mimo tego że koła nie są zbyt high-end'owe zaskoczyły mnie bardzo pozytywnie swoją wytrzymałością na bicie. Ważę 72kg i do tej pory (2.5 roku jazdy) nie udało mi się im zrobić większej krzywdy. Kół nie oszczędzam - uważam że powinny być mocne i nie nastręczać problemów. Na dzień dzisiejszy przednie koło nie ma bicia w ogóle a tylne ok. 1-2mm aczkolwiek prawie niezauważalne okiem :)

Aby nie było zbyt kolorowo miałem z nimi też pewien całkiem nie miły problem. Mianowicie stara kaseta Alivio HG-40 była nie do odkręcenia ponieważ jedna z zaślepek piasty została źle seryjnie umiejscowiona przez co klucz do kaset wchodził na góra 1/2mm. Uniemożliwiało to zdjęcie kasety i wymagało interwencji serwisu - oczywiście pieniążki poszły w ruch :( Ale zrobili raz a dobrze - teraz nie ma już na szczęście żadnych problemów. Z małych wad które zauważyłem od samego początku to okresowe i sporadyczne przeskakiwanie bębenka. Sprawa wygląda tak że przy bardzo mocnym depnięciu (można powiedzieć że na granicy siły ludzkiej :P) bębenek przeskakuje o jedną zapadkę. Zdarza się to bardzo rzadko na szczęście ale zdarza - myślę że przy ewentualnym serwisie piast będę kazał rozebrać i sprawdzić kompleksowo bębenek. Powinno to rozwiązać problem. Co do łożysk kulkowych - nie mam żadnych zastrzeżeń co do trwałości i uszczelnienia choć kilka naprawdę błotnych i brudnych wypraw przeżyły. Nie trzeba było tam nic grzebać bo wszystko jest w porządku - mała ciekawostka: Przy przeglądzie piast smar w środku był jeszcze zielonawego koloru :D

Zdjęcia:
(poniżej umieszczam kilka zdjęć)

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Filmiki:
(aby postarać się wam ukazać opory toczenia kółek zamieszczam filmiki)

http://www.youtube.com/watch?v=vnpbySMsIW0

http://www.youtube.com/watch?v=FxxgdusZ8YA

Podsumowanie:

Koła są naprawdę wartę swojej ceny. Mimo tego że to podstawowy model klient nie ma prawa być rozczarowany. Za tą kwotę nie opłaca się składać kół więc wybór w kwocie do 400zł jest dla mnie oczywisty. Szczerzę polecam każdemu kto potrzebuje niekoniecznie lekkiego setu ale wytrzymałego i trwałego zestawu który nie zawiedzie przez wiele kilometrów. Gdyby tylko nie ta kaseta i sporadycznie przeskakujący bębenek poziom zadowolenia mógłbym określić na max a tak zasługują na solidne 9/10. W obecnym czasie już powoli znikają z rynku i zastępuje je lżejszy o 200g następca - model MT15 (niestety tylko pod disc). Kupując następne koła raczej nie będę zmieniał stajni - kupię gotowe Shimano prawdopodobnie model Deore XT WH-M775 ale to już droższy interes :D

Zalety:
- wytrzymałość (chyba największa zaleta)
- trwałość
- sztywność
- cena
- uniwersalność (zarówno pod vałki jak i tarczę)

Wady:
- masa (2200g komplet to jednak trochę za dużo - główny powód późniejszej zmiany na XT)
- bębenek (przeskakuje lecz bardzo rzadko)
- umiejscowienie zaślepki w tylnej piaście (nie wiem czy to wada seryjna czy tylko mojego egzemplarza)

Oczywiście w miarę przejeżdżanych kilometrów bądź wykrytych defektów deklaruje się tutaj to wpisywać...
I'm Going To Show You How Great I Am
Giant XTC / RS Reba RL / XTR / XT / SLX / LX - maszyna!

#2 kundello

kundello

    Moderator

  • Members
  • 8449 postów

Napisano 24 grudzień 2010 - 14:04

Niestety wadą shimanowskich bębęnków jest to, że czasem nie da sie ich otworzyć:(.
Np moja piasta, co prawda do DH, ale da sie z łatwością dostać do zapadek.
Dziwię się że Ci już przeskakuje czasem bębenek, chociaż z drugiej strony jak za swoją cenę, to ma prawo;) Ale zbyt mało przejechane... aa wiem czemu. Bo jeździsz siłowo;)
Spróbuj rozebrać to sie dowiesz czy sie da:p

u1549y2014v4.gif


#3 Peter105

Peter105

    Wtajemniczony

  • Members
  • 1231 postów

Napisano 24 grudzień 2010 - 15:37

Swojego czasu bardzo mocno je rozważałem, ale koniec końców dołożyłem 100 zł i kupiłem (również na bikestacji) kółka lżejsze o ponad 200g (czyli sporo).
Moja Merida Kalahari
Moja Merida Road - sprzedana -> Bestia
A ja mam korbę na kwadrat, v-brejki i jakoś nie narzekam :P

#4 swierzak

swierzak

    Moderator

  • Members
  • 1761 postów

Napisano 24 grudzień 2010 - 16:19

Niestety wadą shimanowskich bębęnków jest to, że czasem nie da sie ich otworzyć:(.


Z tego co wiem bębenek jest rozbieralny, potrzeba tylko dużego imbusa bodaj 12mm ;) Ale nie jest to problem który przeszkadza w jeździe - przeskakiwanie zdarza się raz na może 2-3 miesiące więc nie jest zbyt uciążliwe...

Peter - powiem Ci że ich dużej masy za bardzo przy jeździe nie czuć. Już teraz dość lekko mi je rozpędzić idzie, wjazdy pod górę też nie są uciążliwe. Już widzę co będzie jak zmienię je na 0.5kg lżejsze XT - jazda zyska inny wymiar :D Kółka mogę śmiało polecić dla kogoś kto szuka dobrego i taniego rozwiązania - wszak do 350zł kompletu na dobrych i trwałych komponentach nie złożymy...
I'm Going To Show You How Great I Am
Giant XTC / RS Reba RL / XTR / XT / SLX / LX - maszyna!

#5 Koxiu

Koxiu

    Wtajemniczony

  • Members
  • 1515 postów

Napisano 24 grudzień 2010 - 21:04

Piasty shimano = kulki = shit, przynajmniej nie przepłacałeś za XT albo nie daj boże XTRa które są dokładnie takie same jak DEORE, ale wracając do piast bo tylko o nich mogę cokolwiek powiedzieć;

WADY:
- mało szczelne
- szybko łapią luzy
- serwis co miesiąc

ZALETY:
- tanie w utrzymaniu (o ile zdążymy je wyczyścić zanim zajedziemy bieżnie)

#6 martinXX

martinXX

    Elita Forum

  • Members
  • 2098 postów

Napisano 24 grudzień 2010 - 21:21

Moim zdaniem Koxiu nic nie wnosi do tematu to co napisales ... Nie wiem jak Ty jeździsz, ale ja na piascie acera parallax z tylu, zrobilem bite 30kkm z zaledwie 3-ma serwisami ... teraz mam oba kolka na deore, a deorka jest raczej lepsza niz parallax..
To co napisales, kaze podejrzewac, ze albo uzytkujesz sprzet niezgodnie z przeznaczeniem, albo wazysz tone, albo po prostu tak sie wypowiadasz bo jestes uprzedzony wzgledem firmy shimano/lozysk kulkowych.
Poza tym koniec koncow, ten temat dotyczy konkretnego kompletu kol, a nie piast.

#7 Koxiu

Koxiu

    Wtajemniczony

  • Members
  • 1515 postów

Napisano 24 grudzień 2010 - 21:41

No to po kolei ;) Jezdze jak jezdze, na mtb robię praktycznie jedynie terenowe, mocno górskie, trasy. Do wyścigów mam inne kółka więc te mają trochę lżej niż te "startowe", choć nie oszczędzam ich specjalnie. To są piasty MTB - użytkuje je tak jak się powinno - w górach. Co do wagi to w sezonie 62-63kg - więc cięzki nie jestem. A co do uprzedzeń do shimano to cały napęd racingowy (z wyjątkiem łańcucha) mam shimano i bardzo sobie go chwalę, więc to też odpada ;)

Shimano już dawno powinno zamienić kulki na maszyny, szczelnie zamykane w fabryce, które jak przestają działać się wymienia i już, no ale oni chyba lubią mieć parę lat opóźnienia, patrz technologia shadow wprowadzona co o kilka lat po podobnym rozwiązaniu SRAMa.

#8 martinXX

martinXX

    Elita Forum

  • Members
  • 2098 postów

Napisano 24 grudzień 2010 - 22:06

Co do tego, że w piastach deore-->xt-->xtr, nie ma wielkiego progresu technicznego (za to cenowo jest), to tez taką opinie slyszalem.
Może dlatego mam deore;] Osobiscie nie widze powodow aby uznac je za shit Chlopak przejechal na tym, jak pisze 3500km i tez sobie chwali.

#9 Koxiu

Koxiu

    Wtajemniczony

  • Members
  • 1515 postów

Napisano 24 grudzień 2010 - 22:12

DEORE -> XT -> XTR nie ma ŻADNEGO jak to nazwałeś progresu technicznego (za wyjątkiem innego stopu w XTR, ale zasada działania jest identyczna jak w deore). Co do przebiegu to zgodzę się że można na tych piastach zrobić i 10kkm - dopóki jeździłem na nich po asfalcie i lekkich trasach spisywały się świetnie, ale że są to wg. producenta piasty MTB powinny wytrzymywać skrajne warunki - niestety nie wytrzymują - taka jest moja opinia. Ale kumpel ma piasty XT w trekingu i tam spisują się świetnie.

#10 swierzak

swierzak

    Moderator

  • Members
  • 1761 postów

Napisano 25 grudzień 2010 - 02:36

Co do batalii o wyższości jednych łożysk nad drugimi - zostawcie to na inny temat ;) Osobiście uważam że dobre kulki nie są złe :P Na moich się nie zawiodłem może dlatego że tu nie ma aż tak ciężkiego terenu jak góry. Owszem lasy wielkopolski to też nie ciągle szuterek - większe łupnięcia też się zdarzają i to nawet dość często :) Nie mniej jednak koła za tą kwotę warte polecenia... I Koxiu jako że się na Shimano nie zawiodłem następnym setem będzie też Shimano tyle że model XT WH-M775...
I'm Going To Show You How Great I Am
Giant XTC / RS Reba RL / XTR / XT / SLX / LX - maszyna!

#11 swierzak

swierzak

    Moderator

  • Members
  • 1761 postów

Napisano 02 styczeń 2011 - 02:57

Swego rodzaju ciekawostka którą postanowiłem tutaj umieścić...

Ostatnio rozmawiając z serwisantem do którego najczęściej owe koła zanoszę napomknąłem mu o problemie z bębenkiem w swoich kółkach. Dowiedziałem się że kompletny bębenek kosztuje 47zł u dystrybutora a cała tylna piasta... Uwaga! 50zł :P Bardziej opłaca się kupić całą piastę niż sam bębenek.

Dopóki problem nie będzie się powiększał nie będę raczej z tym nic robił - ot co przeskakiwanie pojawia się dość sporadycznie i nie irytuje ;)
I'm Going To Show You How Great I Am
Giant XTC / RS Reba RL / XTR / XT / SLX / LX - maszyna!

#12 kundello

kundello

    Moderator

  • Members
  • 8449 postów

Napisano 02 styczeń 2011 - 11:03

I to jest właśnie shimano... Zapytaj ile kosztują same konusy do piasty XT;) Zdziwisz sie hehe

u1549y2014v4.gif


#13 swierzak

swierzak

    Moderator

  • Members
  • 1761 postów

Napisano 22 styczeń 2011 - 14:14

No cóż dzisiaj lekko wycentrowałem w serwisie tylne kółko i z bicia już nic nie zostało ;)

Wystarczyło dociągnąć lekko dwie szprychy i jest git - dobry zakup :D
I'm Going To Show You How Great I Am
Giant XTC / RS Reba RL / XTR / XT / SLX / LX - maszyna!

#14 senjiro

senjiro

    Wtajemniczony

  • Members
  • 1085 postów

Napisano 23 styczeń 2011 - 17:03

Wole nie wiedzieć ile kosztują części zamienne do piast XTRa^^" Swojego czasu chciałem od kolegi odkupić prawie nowe koła XTRa w super cenie, ale jak zobaczyłem na stronie pawlaka ile kosztuje sama zapasowa obręcz to podziękowałem.

#15 swierzak

swierzak

    Moderator

  • Members
  • 1761 postów

Napisano 11 sierpień 2011 - 21:05

Dziś rozkręciłem i przeserwisowałem piasty. Nie spodziewałem się jakiś większych nieprawidłowości choć powinienem się z tym liczyć po 3 latach jazdy.

W przednim kole był smar koloru rdzawego więc nie rzutowało to dobrze już na samym początku ale po bliższych oględzinach okazało się że nic się tam większego nie dzieje. Bieżnie nie ruszone. Na konusach tylko pojedynczy ślad toczenia się łożysk. Kulki jak nowe. Wyczyściłem, nasmarowałem moim ceramicznym Finish Line'em i złożyłem. Ślicznie się toczy teraz. Żadnych zgrzytów :)

W tylnym kole smar był w porządku, toczyło się także przyzwoicie ale profilaktycznie wszystko rozebrałem, wyczyściłem, nasmarowałem nowym smarem i złożyłem. Na bieżni dosłownie żadnych śladów, konusy mają tylko leciutki ślad od kulek. Kulki także w stanie idealnym. Złożyłem, wyregulowałem i także toczy się pięknie i bez żadnych zgrzytów.

Jeśli raz na 3 lata będę musiał je serwisować to chyba zostanę przy kulkach przy zakupie nowych kół. Kulki w XT czy XTR mogą być tylko lepsze od tych...
I'm Going To Show You How Great I Am
Giant XTC / RS Reba RL / XTR / XT / SLX / LX - maszyna!

#16 Kenhill

Kenhill

    Elita Forum

  • Members
  • 2746 postów

Napisano 11 sierpień 2011 - 21:48

Kulki w Xt raczej niczym się nie różnią.

#17 kundello

kundello

    Moderator

  • Members
  • 8449 postów

Napisano 12 sierpień 2011 - 07:00

Różnią. Są mniejsze i w plastikowych wiankach. Konusy też są inne (droższe) i szersze. Oś jest aluminiowa i ma 14mm średnicy.

u1549y2014v4.gif


#18 swierzak

swierzak

    Moderator

  • Members
  • 1761 postów

Napisano 12 sierpień 2011 - 11:47

Różnią. Są mniejsze i w plastikowych wiankach. Konusy też są inne (droższe) i szersze. Oś jest aluminiowa i ma 14mm średnicy.


Dokładnie tak. Kulki w plastikowych wiankach? Możesz rozwinąć?
I'm Going To Show You How Great I Am
Giant XTC / RS Reba RL / XTR / XT / SLX / LX - maszyna!

#19 kundello

kundello

    Moderator

  • Members
  • 8449 postów

Napisano 12 sierpień 2011 - 17:49

Normalnie:) Kuleczki są umieszczone w wiankach, które się nie sypią i oddzielają kulki, by te nie tarły o siebie, co wydłuża ich żywotność. W każdym lepszym maszynowym sa takie wianki (PE).
Załączony plik  wianek-z-kulkami-y25r98080-shimano-3-16.jpg   27,7 KB   137 Ilość pobrań

Kulek jest 13 jak widać, a nie 9.
  • swierzak i Kenhill lubią to

u1549y2014v4.gif


#20 swierzak

swierzak

    Moderator

  • Members
  • 1761 postów

Napisano 13 sierpień 2011 - 16:24

Wielkie dzięki Kundello bo o tym nie wiedziałem - dzięki takim zabiegom kulki są bardziej przyjazne w serwisowaniu :) Wyciągasz tylko wianek, czyścisz, smarujesz i składasz. Bez babrania się każdą kulką pojedynczo. Ułatwili i tak prostą z gruntu rzecz. Tak robią w piastach z kół fabrycznych czy w kupionej luzem XT też takiego czegoś zaznam?
I'm Going To Show You How Great I Am
Giant XTC / RS Reba RL / XTR / XT / SLX / LX - maszyna!





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: deore, shimano, wh-m505

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych