Skocz do zawartości


Zdjęcie
- - - - -

[Amortyzator] Rock Shox Reba SL 2009r.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
44 odpowiedzi w tym temacie

#1 Bikermtb

Bikermtb

    Elita Forum

  • Members
  • 2309 postów

Napisano 15 grudzień 2009 - 11:21

"Fakty"
Rock Shox Reba SL 2009, blokada z korony, 100mm skoku, All Travel 80/100/120 mm, Motion Control, Floodgate, Dual Air, biała.

"Wstęp"
Po 7,5 roku ujeżdżania Manitou SX-R przyszła pora na zmianę amortyzatora. Choć stary działał bardzo dobrze, był w świetnym stanie, to jednak zapragnąłem mieć coś nowego, z większym skokiem (SX ma 80mm). Przywiązanie do Manitou sprawiło że szukałem czegoś tej firmy. Starałem się dostać jakiegoś tańszego R7 ze skokiem 100 mm w cenie do 1200zł. Oczywiście nowego. Po miesięcznym poszukiwaniu nie znalazłem nic odpowiedniego. W tej cenie były tylko 2szt ale nie dość że z piwotami to jeszcze kolor był niezbyt miły dla oka... I tak oto zacząłem uważniej przyglądać się Rebie. Był to amor podobnej klasy co R7 więc doświadczenie podpowiadało że nie powinienem narzekać. I tak oto postanowiłem, że jednak będzie Reba...
Kolejnym dylematem był wybór rocznika. Po przestudiowaniu informacji na temat obydwu roczników doszedłem do wniosku że wybiorę model 2009. Przeczytałem sporo informacji że modele 2008 bywają dość często niechlujnie złożone- za dużo lub za mało oleju, pocenie się, puszczanie powietrza... O wersji 2009 nie było opinii. Ale postanowiłem zaryzykować i sprawdzić czy marketingowe informacje o zupełnym przeprojektowaniu komór i tłumika faktycznie będą prawdziwe.

"Z pudełka"
Wreszcie przyszła zamówiona Reba. Biała. Wyciagam z pudła. Bardzo ładna. Masywna. Chociaż sprawia wrażenie ciężkawej... W ruch idzie waga. I tu zaskoczenie- świeta masa przy tak potężnej budowie- 1622g z rura sterową 24cm. Czyli gotowa do jazdy będzie ważyć mniej... Ile? Okaże się. W ruch idzie brzeszczot. Skracam rurę do wymaganych 17cm i widelczyk znów ląduje na wadze. 1580g!!! Do obniżenia wagi poza pusta koroną przyczyniły się również zeszlifowane po bokach golenie dolne. Uważnie obserwując golenie można dostrzec wąski, płaski pasek na obu goleniach od strony koła jak i od zewnątrz. Pasek ma ok 2-3mm szerokości. To efekt zebrania materiału. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony. A więc montaż i próby...

"Jazda..."
Pompuje Rebe wg tabeli w instrukcji. Wsiadam na rower. Pierwsze obroty korbą, pierwsze dziesiątki metrów jazdy i... Strasznie buja, zapada się przy niewielkim hamowaniu... Jednym słowem traci skok w sposób w który nie powinna. Po paru dniach dochodzę do wniosku że serwisowa tabela jest do d..y. Przy mojej wadze 60kg najbardziej odpowiada mi praca przy ciśnieniu 115 psi w pozytywnej i 110 psi w negatywnej. Przy takim ciśnieniu amor przesadnie nie buja, nie zapada się na byle uskokach ale jest przy tym czuły. Blokada nie utwardza zupełnie amora. Ma on ok 10mm "przymulonego" ruchu. Chociaż wydaje mi się że przy osobach powyżej 80kg nawet skręcenie floodgate na max będzie i tak powodować pompowanie. Ale to przypuszczenia. Widelec bardzo ładnie wyłapuje wszelkiego rodzaju nierówności, zarówno małe, średnie jak i te większe. Płynność skoku jest niesamowita. Sztywność boczna również na wysokim poziomie. Jeśli ktoś preferuje komfort i niższe ciśnienia w komorach to jedynym wyeliminowaniem bujania będzie podkręcenie tłumienia kompresji. Ale wtedy bardzo wzrasta progresja ugięcia. No ale cóż, coś za coś... Proszę również nie sugerować się tabela serwisowa jak i moimi osobistymi ustawieniami. Od siebie mogę zaproponować żeby regulacje zacząć od ciśnienia 110 psi w pozytywnej i 105 w negatywnej, oraz to aby trzymać się tego by w pozytywnej było o 5psi więcej niż w negatywnej. Wyrównanie ciśnienia w komorach nie skutkuje już większą czułością a jedynie powiększonym sag-iem, a większa różnica upośledza czułość. Tak czy inaczej ustawienie wymaga czasu, i przede wszystkim cierpliwości.

"Informacje marketingowe oraz Reba 08 vs. 09"
W kilku źródłach można przeczytać że model 09 w stosunku do 08 ma odmieniony nie tylko design ale również przeprojektowane komory oraz tłumik Motion Control. I to jednak nie są tylko zwykle slogany marketingowe. Dwóch znajomych ma Reby 08. Jeden z nich kupił swoją 2tyg wcześniej niż ja. Był zachwycony pracą mojej. 09 pracuje bardziej liniowo i czule. Co więcej nowsza Reba nie wymaga okresu dotarcia. Nie ma też zadnego pocenia się, wycieków. Spadków ciśnienia w swojej również nie stwierdziłem. Inne różnice w stosunku do wersji 08 (poza wyglądem) to zmienione wartości skoku czyli 80/100/120 zamiast 85/100/115, pusta w środku korona, brak piwotów, mocowanie hamulca hydraulicznego to PM zamiast IS, dłuższe pokrętło regulacji tłumienia, inny kształt nakrętki zakrywającej zawór komory głównej, dodana uszczelka pod pokrętłem blokady skoku. Jak widać niektóre zmiany są czysto kosmetyczne, inne już nie.

"Podsumowanie"
Nie będę opisywał plusów ani minusów. Wszystko można przeczytać wyżej. Co mogę napisać po 1000 km przebiegu mojej Reby? To że wszystko jest ok. Po 700 km straciła odrobinę na czułości. Wina były suche gąbki pod uszczelkami kurzowymi. Podniesienie uszczelek i nasączenie gąbek sprawiło że amor zaczął znów pracować jak nowy. Kolejna wyczuwalna strata na czułości nastąpiła po 900 km. Ale skoro gąbki nasączone to przypuszczenie padło na brak oleju w komorze powietrznej. Wykręcenie zaworu potwierdziło to. Dolanie sugerowanych 6ml, kilka ruchów i znów praca jak po zakupie. Także warto dbać o te szczegóły jeśli ktoś chce mieć bardzo czuły amortyzator.

Mam nadzieję że powyższa recenzja przyda się komuś.
Pozdrawiam i życzę miłych jazd, bez względu na jakim sprzęcie, byle byśmy mieli z tego radość. I oczywiście bezpieczeństwo.

#2 Bikermtb

Bikermtb

    Elita Forum

  • Members
  • 2309 postów

Napisano 16 grudzień 2009 - 09:05

Uzupełniając moja powyższą recenzje chciałbym dopisać że Reba 09 pracuje zauważalnie bardziej czuło od Foxa F100RLC oraz Foxa Talas RLC, co stwierdził jego właściciel. Przypuszczam że spowodowane jest to regulowana sprężyna negatywna (komora negatywna) w Rebie, przez co wraz ze zwiększaniem twardości amortyzatora mamy możliwość podnoszenia ciśnienia w komorze negatywnej co nie upośledza czułości widelca. Kultura pracy tych trzech amortyzatorów (Reba, Talas, F100) na średnich i dużych dziurach jest podobna. Oczywiście Talas był testowany w ustawieniu 100 mm, gdyż przy kolejnych ustawieniach (120 i 140 mm) dużo lepiej radził sobie z dużymi dziurami, co nie powinno dziwić

#3 nevermind

nevermind

    Wtajemniczony

  • Members
  • 1753 postów

Napisano 16 grudzień 2009 - 16:23

RLC ma prawo być mniej czułe, lepsze byłoby porównanie do wersji RL.
Istnieje różnica między umysłami chorymi a głębokimi...
Galeria grupy Śląsk || Galeria grupy Śląsk cz.2 || Moje własne

#4 dexter

dexter

    Dumny Forumowicz

  • Members
  • 291 postów

Napisano 16 grudzień 2009 - 16:53

Panowie to wszystko są pierwsza klasa widelce,osobiście wydaje mi się że efekt płynności w FOX-ie uzyskany jest w sposób ''naturalny'',przez wypełnienie olejem i ukrztałtowaniem tulei ślizgowych tak ,że praktycznie olej jest wszędzie i zawsze.Dual -air to możliwośc uzyskania podobnego efektu bez potrzeby drobiazgowego zapewnienia super warunków dla goleni .Osobiście widze ,że wykonanie FOX-a jest genialne ,widelec działa ZAWSZE tak samo ,ale trzeba za to zaplacic.

#5 kundello

kundello

    Moderator

  • Members
  • 8454 postów

Napisano 16 grudzień 2009 - 17:21

FOX ma jeszcze golenie pokryte teflonem, a wiadomo że teflon jest najbardziej śliskim materiałem (z grupy tworzyw).

u1549y2014v4.gif


#6 Bikermtb

Bikermtb

    Elita Forum

  • Members
  • 2309 postów

Napisano 16 grudzień 2009 - 21:13

Reba ma również golenie pokryte teflonem. To już standard w tej klasie amortyzatorów

#7 dexter

dexter

    Dumny Forumowicz

  • Members
  • 291 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 15:31

Wydaje mi się,że golenie w FOX-ie są anodyzowane .Zaliczyłem taki ''beton'' ,gdzie oberwało się też jednej z goleni i nic,a pojechała po betonie aż zostały na niej ślady ,byłem pewny ,że to zdarcie ale umyłem i nic.Tak czy inaczej raczej jest to anoda.

#8 Bikermtb

Bikermtb

    Elita Forum

  • Members
  • 2309 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 16:29

Na 99% to teflon. Tylko widocznie dobrej jakości. Nie wiem jakiego masz amora ale w Talasie RLC i F100 RLC jest na bank teflon

#9 dexter

dexter

    Dumny Forumowicz

  • Members
  • 291 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 16:39

Myśle że wszystkie FOX- y mają golenie robione w ten sam sposób ,to nie RS ,FOX-a nie kupisz za 300zł w sklepie.Na pewno nie będe skrobał żeby sprawdzic :D ,ale jednak obstawał bym za anodą.Może ktoś rozwiąże nasz kłopot?

#10 Bikermtb

Bikermtb

    Elita Forum

  • Members
  • 2309 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 16:42

Możliwe że ja rozwiąże. Później wrzuce do swojej galerii zdj goleni od foxa gdzie jest zdarty teflon, oczywiście jeśli jeszcze je mam. A co do ceny to RS z goleniami pokrytymi teflonem tez nie kupisz za 300zł.

Użytkownik Bikermtb edytował ten post 17 grudzień 2009 - 16:49


#11 dexter

dexter

    Dumny Forumowicz

  • Members
  • 291 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 16:58

Anoda też się ściera.A te 300 to taki żarcik ,ale RS robi troche badziewia-przyznaj.

#12 Bikermtb

Bikermtb

    Elita Forum

  • Members
  • 2309 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 17:20

Anoda oczywiście też sie ściera. Tylko tak się składa że jest mniej trwała. Anodą były pokrywane golenie w Manitou z 2006r. Bardzo szybko się wybierała. Teflon ma inne parametry od anody. Lepsze. A co do tego czy RS robi badziew... Nie chce w dyskusję włączać porównania innego modelu niż Reba bo to jej i Foxa dotyczy dyskusja. Ale powiem tak- Fox jest lepiej wykonany. Ale nie na tyle by był wart tych pieniędzy. Na Rebie owszem można znaleźć jakieś niedoskonałości ale biorąc pod uwagę cenę Reby i najtańszego Foxa wybrał bym Rebe. I wybrałem. Jeśli ktoś liczy się z pieniędzmi to nie sądzę by chciał dołożyć do Foxa tylko za staranność wykonania. Oczywiście nic nie mam do Foxa. To świetne widelce. Ale praca na poziomie Reby. I jeśli już porównywać Foxa do RS najlepiej w podobnych cenach. Może droższe RS są lepiej zrobione... Nie wiem, nikt ze znajomych nie posiada.

#13 RAFI

RAFI

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 41 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 17:34

No i na pochwałę zasługuje recenzent ciekawie opisany produkt, PS jest coś w informacjach jaka jest optymalna waga bikera do tego amora? Ja ważę 85 kg, więc z tego co pisałeś może być z tyum problem podczas ustawień...
Scott Reflex 45 DISC

#14 Bikermtb

Bikermtb

    Elita Forum

  • Members
  • 2309 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 17:38

No i na pochwałę zasługuje recenzent ciekawie opisany produkt, PS jest coś w informacjach jaka jest optymalna waga bikera do tego amora? Ja ważę 85 kg, więc z tego co pisałeś może być z tyum problem podczas ustawień...


Nie, nie... Problemu z ustawieniem nie ma bez względu czy ktoś waży 60 czy 90 kg. Problemem może być brak doświadczenia w regulacjach Dual Air. Poprostu może to dość długo trwać. Ale po dobrym ustawieniu wszystko pracuje jak trzeba.

#15 Ivan_potulny

Ivan_potulny

    Stały Bywalec

  • Members
  • 981 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 18:11

Jak dla mnie Fox ma jedną ogromna, zaletę (może dla nie których być to wadą) jest banalnie prosty w obsłudze. RL ma tylko jeden zawór 12 stopniową regulacje tłumienia i blokadę. Ustawienie go jest bardzo proste, pąpujesz pod swoją wagę, jedną tylko komorę, ustawiasz odpowiedni poziom tłumienia i jeździsz, nic nie denerwuje mnie bardziej niż zbyt duża ilość tak naprawdę niepotrzebnych regulacji które zamiast ułatwaić utrudniają tylko życie
  • Bikermtb lubi to

#16 Bikermtb

Bikermtb

    Elita Forum

  • Members
  • 2309 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 18:20

Jak dla mnie Fox ma jedną ogromna, zaletę (może dla nie których być to wadą) jest banalnie prosty w obsłudze. RL ma tylko jeden zawór 12 stopniową regulacje tłumienia i blokadę. Ustawienie go jest bardzo proste, pąpujesz pod swoją wagę, jedną tylko komorę, ustawiasz odpowiedni poziom tłumienia i jeździsz, nic nie denerwuje mnie bardziej niż zbyt duża ilość tak naprawdę niepotrzebnych regulacji które zamiast ułatwaić utrudniają tylko życie


Święta prawda. Zgrzewka piwa Ci się należy :) Ludzie często myślą że im więcej regulacji tym lepiej będzie działał amor. Owszem, ale trzeba umieć ustawić. Bo inaczej można narzekać że nie działa jak się oczekiwało. Jeśli kogoś przerasta Dual Air a chce RS to niech śmiało bierze Recona. Tam negatywną komorę pompuje się razem z pozytywną. Nie ma kombinacji jak ustawić komory bo gdy pompujemy komorę główną pod swoje preferencje to negatywna ustawia się samoczynnie. Kolega ma Recona, zrobił 10 tys bez serwisu, a amor działa jak nowy. Dobrze ustawiona Reba działa lepiej. Ale DOBRZE USTAWIONA. Dla ludzi którzy nie lubią grzebać przy rowerze i dla tych którzy mają mniejsze doświadczenie polecam prostsze amortyzatory.

#17 dexter

dexter

    Dumny Forumowicz

  • Members
  • 291 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 18:22

Pozwole sobie powrócic do anody ,mam co dziennie z nią do czynienia .Pracuje przy aluminium pokrytym anodą,która może byc jasna ,ciemna,trwała,delikatna-wszystko zależy od celu przeznaczenia.Jest to po prostu warstwa wybranego i możliwego do wykorzystania metalu.Dalej się upieram przy anodzie na goleniach FOX-a.

#18 Bikermtb

Bikermtb

    Elita Forum

  • Members
  • 2309 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 18:32

Pozwole sobie powrócic do anody ,mam co dziennie z nią do czynienia .Pracuje przy aluminium pokrytym anodą,która może byc jasna ,ciemna,trwała,delikatna-wszystko zależy od celu przeznaczenia.Jest to po prostu warstwa wybranego i możliwego do wykorzystania metalu.Dalej się upieram przy anodzie na goleniach FOX-a.


Spoko, niech każdy zostanie przy tym co uważa za słuszne. Tak czy inaczej każdy z tych widelcow ma plusy i minusy. Wszystko zależy od oczekiwań. Coś kupione poniżej wymagań które stawiamy tej rzeczy zawsze będzie powodem do narzekań. Kupujmy z głową.

#19 Bikermtb

Bikermtb

    Elita Forum

  • Members
  • 2309 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 18:42

Spoko, niech każdy zostanie przy tym co uważa za słuszne. Tak czy inaczej każdy z tych widelcow ma plusy i minusy. Wszystko zależy od oczekiwań. Coś kupione poniżej wymagań które stawiamy tej rzeczy zawsze będzie powodem do narzekań. Kupujmy z głową.


dodatkowo jutro spróbuje bezpośrednio porównać czym pokryte są golenie w Talasie w stosunku do mojej Reby. Jeśli faktura powierzchni będzie podobna, odcień, dokładny wygląd itp to będę obstawiał przy teflonie

#20 dexter

dexter

    Dumny Forumowicz

  • Members
  • 291 postów

Napisano 17 grudzień 2009 - 19:03

T ylko nie zdzieraj -szkoda to są zajebiste amortyzatory!!!




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych