Skocz do zawartości


Zdjęcie
- - - - -

Zasada doboru długości korby


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
5 odpowiedzi w tym temacie

#1 svaneke

svaneke

    Dumny Forumowicz

  • Members
  • 468 postów

Napisano 18 luty 2007 - 23:38

Interesuje mnie jaka jest zasada obowiązująca przy doborze długości korby?. Może ktoś wyjaśni?.

#2 wluczega

wluczega

    Jestem tutaj Nowy

  • Members
  • 29 postów

Napisano 23 luty 2007 - 11:56

o ile sie niemyle to raczej niema nato zasady,poniewaz kazda moze pasowac.Najlepiej poprostu przetestowac(jesli jest taka mozliwosc).Z korbami jest tak,ze jesli dobierzesz zbyt krotka to moze sie okazac ze zebatki beda zachaczac o rame,to samo idzie to zbyt dlugiej,moze byc to ze trudno bedzie dostosowac mechanizm.najlepiej uzyc tej samej dlugosci jaka jest oryginalnie ;) mam nadzieje ze oto chodzilo:)

#3 svaneke

svaneke

    Dumny Forumowicz

  • Members
  • 468 postów

Napisano 24 luty 2007 - 18:09

Tak w zasadzie nie wiem o czym piszesz "wluczega". Nie wiem czy Ty wiesz sam o czym napisałeś. Wg mnie to im dłuższa korba, to dłuższe ramię czyli zakładając, że siła naszego nacisku na pedał jest stała, uzyskuje się większy moment obrotowy (siła razy ramię). Ograniczeniem długości korby jest odległość do ziemi, technika jazdy na zakrętach i siła własna w nóżkach. Zbyt długa korba może dać moment przekraczający nasze możliwości. Nie ma natomiast związku z zębatkami, zahaczaniem o ramę. Może są jeszcze inne kryteria i o to mi chodziło.

#4 wluczega

wluczega

    Jestem tutaj Nowy

  • Members
  • 29 postów

Napisano 24 luty 2007 - 19:24

o kurde sory myslalem ze chodzi o os korbowodu,ale spoko chcialem tylko pomoc.aha i ja wiem oczym pisze;) a co do tej dlugosci korby to chyba juz wszystko jasne przynajmiej wiem tyle co ty:p mozna jeszcze dodac-roznica dlugosci w zaleznosci od sprzetu i jego przeznaczenia i juz

#5 spyder

spyder

    Początkujący Forumowicz

  • Members
  • 92 postów

Napisano 26 luty 2007 - 09:07

Korby należy dobrać do wzrostu użytkownika, choć ze względu na niewielki wybór bywa to trudne. Zazwyczaj spotyka się korby długości 170,175 i 160 mm. Przy ich doborze (o ile istnieje taka możliwość) przyjmuje się zazwyczaj, że długość korby powinna wynosić 10% wzrostu rowerzysty. To stwierdzenie jest dosyć arbitralne. Powszechnie przyjmuje się, że korby w rowerze górskim powinny być blisko o 5 mm dłuższe niż w odpowiadającym mu wymiarami rowerze szosowym. Wynika to z konieczności uzyskiwania wyższych momentów obrotowych do jazdy w terenie, choć zbyt długie korby zmniejszają prześwit i kadencję (prędkość obrotową pedałowania). Wymiana korb - kosztowna i wymagająca specjalnych narzędzi - powinna następować jedynie wtedy, gdy jest niezbędna. Długość korby mierzy się pomiędzy środkiem otworu na oś suportową a środkiem otworu na oś pedału.


Pamiętam z czasów jazdy na szosie ( ulterga 600 na columbusie ), że zbyt długa korba mogła być męcząca, a tak ogólnie to jeździłem na biopace więc jeszcze co innego. Obecnie jeżdże wyłącznie w górach od nastu lat i mogę potwierdzić cytowaną wyżej teorię zwłaszcza przy młynku na ostrzejszym podjeździe.
v - max - 82,4 km/h - las
day's max - 168 km - szosa w tym przełęcz Krowiarki

#6 svaneke

svaneke

    Dumny Forumowicz

  • Members
  • 468 postów

Napisano 26 luty 2007 - 12:55

Moje pytanie wiązało się z tym, że przyszedł czas na wymianę w moim górskim rowerze zużytej przekładni przedniej (wszystkie tarcze znitowane). Nie zamierzałem tego robić sam, bo nie posiadam ściągacza do korb. Była więc okazja do ewentualnie lepszego doboru pod "siebie" takiego elementu jak długość korb czy ilości zębów w tarczach przekładni. Czułem, że nie można tu przedobrzyć biorąc pod uwagę tylko zasady zwykłej fizyki. Każdy z nas ma przecież określoną wydolność a przecież nic nie ma za darmo. Nie chcę się zbytnio rozpisywać ale Twoje informacje są świetnym uzupełnieniem tego co warto wiedzieć. Pozdrawiam




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych