Forum rowerowe

Witaj na forum rowerowym BikeForum.pl!

Oglądasz nasze forum jako Gość, co nie daje Ci pełnego dostępu do wszystkich opcji i możliwości forum. Nie będąc zarejestrowanym, nie możesz także brać udziału w dyskusjach. Gorąco zachęcamy do darmowej rejestracji, co umożliwi Ci pisanie wiadomości, prywatną korespondencję z innymi użytkownikami forum, branie udziału w sondach, zamieszczanie własnych zdjęć oraz dostęp do wielu innych ułatwień w korzystaniu z forum.

Rejestracja jest szybka i łatwa więc dołącz do nas już dzisiaj!


Odpowiedz na ten temat
Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 26

Temat: [SMAR] Olej wazelinowy

  1. 27-07-08 08:15
    #1
    Wtajemniczony Avatar Boo
    Rejestracja
    May 2007
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    1,770
    Dostał podziękowań 1,208

    [SMAR] Olej wazelinowy

    (Opis dotyczy również smarów do pilarek mechanicznych - Pilarol, Textar. Są tak podobne w "działaniu" do oleju wazelinowego, że mogą być traktowane jako tańsze zamienniki)

    Cena: 3-4 zł za 100 ml (smar do pilarek od 4 zł za 1l)




    Według opisów "sklepowych" olej wazelinowy może być z powodzeniem stosowany do linek, pancerzy, łańcuchów, przerzutek... A przecież wiadomo nie od dziś, że rzeczy do wszystkiego są zwykle do niczego

    A jak to jest z olejem wazelinowym? Po pierwsze - jest dość gęsty i bardzo lepki. Oznacza to, że raczej słabo penetruje łańcuch i w większości pozostaje na jego powierzchni, gdzie łapie wszelki syf i po pewnym czasie przekształca łańcuch i kasetę w potwory z bagien Po drugie - właściwości smarujące ma przeciętne, co jest zapewne związane ze słabą penetracją. Z tego też powodu nawet nie warto myśleć o smarowaniu nim elementów ruchomych przerzutek, chyba że ktoś ich bardzo nie lubi... Dość dobrze natomiast sprawdza się przy smarowaniu pancerzy - o ile dopilnuje się, aby smar był rzeczywiście w pancerzu, a nie również na zewnątrz.

    Jak widać, nie jest to smarowidło dla zawodowców Ale olej ten ma również sporo plusów - choćby cena. Już sam "orginalny" smar wazelinowy jest bardzo tani, a przecież można używać również jego tańszych zamienników - smarów do pilarek (np. osławiony Pilarol, 1l za 6 zł, różnice w działaniu niewyczuwalne). Stąd też jest to dobry wybór dla osób, które do jazdy na rowerze podchodzą trochę mniej poważnie - ale jednocześnie na tyle poważnie, aby nie jeździć na łańcuchu smarowanym wyłącznie rdzą Oprócz tego smar ten całkiem nieźle radzi sobie w zimie i na deszczu - niełatwo go wypłukać, i choć co parę dni ostrzejszej jazdy trzeba czyścić łańcuch, to niska cena w sporej części to kompensuje. Osobiście używam oleju wazelinowego jako "głównego" smaru zimowego


    PLUSY:
    - bardzo niska cena
    - smaruje, a lepszy łańcuch "mokry" niż suchy
    - dość dobry do smarowania pancerzy
    - niełatwo się wypłukuje - dobry na zimę i deszcz

    MINUSY:
    - duża lepkość, łatwo łapie syf
    - kiepsko penetruje
    - przeciętne właściwości smarujące

    Podsumowanie: lepszy rydz niż nic, stąd warto polecić ten smar każdemu, kto do roweru podchodzi nieco mniej poważnie, a nie chce wydawać ciężkiej kasy na profesjonalne smarowidła. Co do poważniejszych rowerzystów - w żadnym wypadku na suche warunki w terenie. Jedynym sensownym zastosowaniem są warunki deszczowo-zimowe, przy częstszym i dokładniejszym myciu łańcucha
    Ostatnio edytowane przez Boo ; 29-09-09 o 17:00
    "Towarzystwo poszukujących prawdy jest nieskończenie lepsze niż tych, którzy wierzą że ją znaleźli" T. Pratchett

  2. Użytkownicy, którzy podziękowali za tę wiadomość:


  3. 27-07-08 08:35
    #2
    Dumny Forumowicz Avatar dwusiarczan
    Rejestracja
    Apr 2008
    Postów
    228
    Dostał podziękowań 25
    Używam oleju wazelinowego z pierwszego zdjęcia do smarowania pancerzy. Jak na razie jestem zadowolony. Zalany nim pancerz staje się wodoodporny, choć po jeździe w dużym zapyleniu, łapie kurz. Stosowałem go również zimą do smarowania łańcucha -w tym przypadku bez zastrzeżeń.
    Ostatnio edytowane przez dwusiarczan ; 27-07-08 o 09:06

  4. 28-09-09 23:02
    #3
    Jestem tutaj Nowy
    Rejestracja
    Sep 2009
    Skąd
    legioowo
    Postów
    6
    Szanowny BOO ,
    -mieszasz pojęcia
    -nie masz (wnoszę po tym co piszesz) wiedzy w tej kwestii

    Według opisów "sklepowych" olej wazelinowy może być z powodzeniem stosowany do linek, pancerzy, łańcuchów, przerzutek... A przecież wiadomo nie od dziś, że rzeczy do wszystkiego są zwykle do niczego
    ODP tu sie mocno mylisz bo to olej procesowy który jest bazą dla całej reszty , ten marketingowy slogan nie ma nic wspólnego z rzeczywistością

    A jak to jest z olejem wazelinowym? Po pierwsze - jest dość gęsty i bardzo lepki. Oznacza to, że raczej słabo penetruje łańcuch i w większości pozostaje na jego powierzchni, gdzie łapie wszelki syf i po pewnym czasie przekształca łańcuch i kasetę w potwory z bagien Po drugie - właściwości smarujące ma przeciętne, co jest zapewne związane ze słabą penetracją. Z tego też powodu nawet nie warto myśleć o smarowaniu nim elementów ruchomych przerzutek, chyba że ktoś ich bardzo nie lubi... Dość dobrze natomiast sprawdza się przy smarowaniu pancerzy - o ile dopilnuje się, aby smar był rzeczywiście w pancerzu, a nie również na zewnątrz.
    Otóż olej wazelinowy jest bardzo rzadki i bardzo mało lepki (ok 15mm2/s w 40'C) . To o czym piszesz dotyczy oleju parafinowego (lepkość ok 68mm2/sek) Właściwości smarujące oleju wazelinowego są słabe bo jest bardzo rzadki i łatwo go wypłukać , olej parafinowy ce****e się bardzo dobrym smarowaniem czego dowodem jest używanie go nawet w zamkniętych obwodach hydraulicznych

  5. 29-09-09 22:29
    #4
    Wtajemniczony Avatar Boo
    Rejestracja
    May 2007
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    1,770
    Dostał podziękowań 1,208
    Cytat Napisał RAFAŁ Techmasz Zobacz post
    Otóż olej wazelinowy jest bardzo rzadki i bardzo mało lepki
    Cóż... Skoro olej wazelinowy jest "bardzo rzadki i bardzo mało lepki" to jakimi przymiotnikami określisz smar teflonowy? I jakim cudem "bardzo mało lepki" smar tak mocno łapie brud że łańcuch z miejsca robi się 2x cięższy?

    http://www.netsprint.pl/serwis/card?...8910&q=stemple - wydaje mi się twoja wypowiedź jest zbyt mocno związana z twoim zawodem, a za mało związana z rowerami. Tymczasem BF to forum rowerowe, a nie forum dystrybutorów sprzętu piekarniczego i olejów przemysłowych

    Zastanawia mnie czy kiedykolwiek jeździłeś na łańcuchu traktowanym olejem wazelinowym? Sam fakt że w swojej wypowiedzi w żaden sposób nie wspominasz nawet o rowerach już dużo mówi To jest forum rowerowe, a ten działsłuży do dzielenia się swoimi doświadczeniami z różnymi częściami/akcesoriami/smarami rowerowymi. Jeśli masz jakieś doświadczenia z jazdy rowerem traktowanym wspomnianym smarem to się nimi podziel - takie wypowiedzi jak powyższa natomiast możesz sobie darować, nic nie wnoszą do tematu. Ja na oleju z pierwszej foty i na Trextarze (odpowiednik Pilarolu) jeżdżę zimówką od 3 lat, i delikatnie mówiąc twoja wypowiedź o gęstości i lepkości jest dokładnym przeciwieństwem moich wrażeń z użytkowania tego smarowidła
    Ostatnio edytowane przez Boo ; 29-09-09 o 22:42
    "Towarzystwo poszukujących prawdy jest nieskończenie lepsze niż tych, którzy wierzą że ją znaleźli" T. Pratchett

  6. 30-09-09 16:50
    #5
    Moderator Avatar kundello
    Rejestracja
    Aug 2007
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    8,116
    Dostał podziękowań 1,039
    Pisząc o penetracji (o kurde!) nie można przesadzać z tą prędkością wnikania, bo łańcuch to nie idealnie przylegające do siebie tuleje, ale luźno połączone sworzniami ogniwa, więc po chwili kręcenia, nawet smar grafitowy znajdzie się w środku
    reBike.pl serwis rowerowy Rzeszów

  7. 01-10-09 08:20
    #6
    Jestem tutaj Nowy
    Rejestracja
    Sep 2009
    Skąd
    legioowo
    Postów
    6
    Cóż... Skoro olej wazelinowy jest "bardzo rzadki i bardzo mało lepki" to jakimi przymiotnikami określisz smar teflonowy? I jakim cudem "bardzo mało lepki" smar tak mocno łapie brud że łańcuch z miejsca robi się 2x cięższy?
    Olej który w 40"C ma 16mm2/s jest olejem mało lepkim, smar teflonowy wybacz ale nie istnieje , bo teflon jest nazwą handlową firmy DuPont i teflon jest ciałem stałym , to o czym mówisz to baza olejowa skutecznie wymieszana z drobinkami teflonu (jeśli nie czegoś innego).
    Jakim cudem tyo juz pytanie do nomenklatury nazywania olejów generalnie rodzajów olejów parafinowych jest kilka jak nie kilkanaście rodzajów i podstawową różnicą jest lepkość.


    http://www.netsprint.pl/serwis/card?...8910&q=stemple - wydaje mi się twoja wypowiedź jest zbyt mocno związana z twoim zawodem, a za mało związana z rowerami. Tymczasem BF to forum rowerowe, a nie forum dystrybutorów sprzętu piekarniczego i olejów przemysłowych
    Wcale nie ma to znaczenia a moja wypowiedź nikogo do niczego ma nie zachęcać lub zniechęcać a pokazać jak to właściwie jest z olejami.
    Olej parafinowy czy wazelinowy jest olejem przemysłowym? Niech i tak będzie
    ale zapewniam Cię że ten sam produkt jest używana w wielu branżach ale pod innymi nazwami i z inny przeznaczeniem


    Zastanawia mnie czy kiedykolwiek jeździłeś na łańcuchu traktowanym olejem wazelinowym? Sam fakt że w swojej wypowiedzi w żaden sposób nie wspominasz nawet o rowerach już dużo mówi To jest forum rowerowe, a ten działsłuży do dzielenia się swoimi doświadczeniami z różnymi częściami/akcesoriami/smarami rowerowymi. Jeśli masz jakieś doświadczenia z jazdy rowerem traktowanym wspomnianym smarem to się nimi podziel - takie wypowiedzi jak powyższa natomiast możesz sobie darować, nic nie wnoszą do tematu. Ja na oleju z pierwszej foty i na Trextarze (odpowiednik Pilarolu) jeżdżę zimówką od 3 lat, i delikatnie mówiąc twoja wypowiedź o gęstości i lepkości jest dokładnym przeciwieństwem moich wrażeń z użytkowania tego smarowidła
    Nie mówi nic bo ja pisze o oleju a nie o łańcuch czy rowerze.
    Trextar a właściwe TEXTAR jest olejem białym mineralnym tylko nie wiem na którym symbolu , olej który widnieje na tej fotce gdzie jest buteleczka z czerwona etykietą to moja firma ściąga w cysternach , potem konfekcjonuje w beczki a dalej firmy rozlewają i kleją swoje etykiety, wynik jest taki że olej który kosztuje ok 7 zl/kg na końcu łańcuszka kupowany w 100ml. op wychodzi po 30-35zł za kg
    Ostatnio edytowane przez RAFAŁ Techmasz ; 01-10-09 o 08:24

  8. 01-10-09 08:42
    #7
    Wtajemniczony Avatar Boo
    Rejestracja
    May 2007
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    1,770
    Dostał podziękowań 1,208
    Cytat Napisał RAFAŁ Techmasz Zobacz post
    ja pisze o oleju a nie o łańcuch czy rowerze.
    Zatem - wybacz szczerość - co robisz na forum rowerowym?


    Tu ludzi nie interesuje przesadnie dokładna nomenklatura ("smar teflonowy wybacz ale nie istnieje (...) to baza olejowa skutecznie wymieszana z drobinkami teflonu") ani superdokładne dane techniczne (dokładna gęstość/lepkość w danej temperaturze) - tutaj ludzie są zainteresowani tym, jak dane smarowidło sprawdza się w różnych warunkach terenowo-pogodowych i na różnych częściach, w porównaniu z innymi specyfikami do smarowania roweru. Po przeczytaniu zaś Twoich - jakże dokładnych i technicznie precyzyjnych - wywodów nikt nie będzie pod tym względem mądrzejszy...

    W porównaniu z innymi smarami rowerowymi, olej wazelinowy jest gęsty i lepki, co wyraźnie widać w efektach jego stosowania. Stąd Twoje twierdzenie że to jednak olej "bardzo rzadki i mało lepki" dowodzi że choć być może znasz się na olejach, to nie znasz się na rowerach
    Ostatnio edytowane przez Boo ; 01-10-09 o 08:46
    "Towarzystwo poszukujących prawdy jest nieskończenie lepsze niż tych, którzy wierzą że ją znaleźli" T. Pratchett

  9. 02-10-09 12:48
    #8
    Jestem tutaj Nowy
    Rejestracja
    Sep 2009
    Skąd
    legioowo
    Postów
    6
    Zatem - wybacz szczerość - co robisz na forum rowerowym?
    Szczerze staram się prostować mity o rożnych olejach i smarach

    Tu ludzi nie interesuje przesadnie dokładna nomenklatura ("smar teflonowy wybacz ale nie istnieje (...) to baza olejowa skutecznie wymieszana z drobinkami teflonu") ani superdokładne dane techniczne (dokładna gęstość/lepkość w danej temperaturze) - tutaj ludzie są zainteresowani tym, jak dane smarowidło sprawdza się w różnych warunkach terenowo-pogodowych i na różnych częściach, w porównaniu z innymi specyfikami do smarowania roweru. Po przeczytaniu zaś Twoich - jakże dokładnych i technicznie precyzyjnych - wywodów nikt nie będzie pod tym względem mądrzejszy...
    No widzisz ale nie chodzi o nomenklaturę ani nawet o to aby uzywać czegoś zgodnie z przeznaczeniem, ze samarami i olejami jest tak że o ich zastosowaniu i funkcjonalności decyduje wiele czynników. Czytając co powinien spełniać smar do Waszych rowerów mogę powiedzieć że istnieją smary , dobrze penetrujące , przylegające do smarowanych powierzchni( w przypadku łańcucha to łatwe)oraz nie higroskopijne np Oleje z rodziny Ensis , Brevis6226DW, czy Retinax ; tylko ich ceny są powiedzmy mało przystępne.

    Owszem będzie mądrzejszy bo będzie wiedział czego szukać

    W porównaniu z innymi smarami rowerowymi, olej wazelinowy jest gęsty i lepki, co wyraźnie widać w efektach jego stosowania. Stąd Twoje twierdzenie że to jednak olej "bardzo rzadki i mało lepki" dowodzi że choć być może znasz się na olejach, to nie znasz się na rowerach
    w dużej mierze masz racje a zawodowo zajmuję sie dobieraniem olejów i smarów w urządzeniach przemysłowych

  10. 02-10-09 14:06
    #9
    Moderator Avatar kundello
    Rejestracja
    Aug 2007
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    8,116
    Dostał podziękowań 1,039
    Ktoś tutaj powiedział że nie istnieje smar teflonowy? Co prawda producenci nie używają nazwy Teflon, ale PTFE to jest to samo i takiej nazwy sie używa. Zreszta to już offtop.

    Przy drobinkach mających po kilka µm samo przyciąganie międzycząsteczkowe trzyma te drobinki w kupie, ale wiadomo że to nie ma być proszek smarujący, więc dodaje sie niewielką ilość smaru płynnego i rozpuszczalnik szybko parujący (przykład Motip PTFE spray).
    No to już koniec offtopu
    reBike.pl serwis rowerowy Rzeszów

  11. 11-10-09 00:54
    #10
    Jestem tutaj Nowy
    Rejestracja
    Mar 2009
    Skąd
    Lublin
    Postów
    22
    Może RAFAŁ Techmasz nie jeździ na rowerze i wg Boo nie ma doświadczenia z olejem wazelinowym, ale ja jeżdżę i używam i potwierdzam jego słowa: olej jest rzadki i małolepki, szybko penetruje, ale też szybko się wypłukuje.

Odpowiedz na ten temat
Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Podobne wątki
  1. Smar
    Dodane przez zetor65 na forum Warsztat
    Odpowiedzi: 15
    Ostatni post / autor: 11-01-09, 16:35
  2. Olej
    Dodane przez zetor65 na forum Warsztat
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 23-10-08, 17:47
  3. smar olej cos ?
    Dodane przez row3r na forum Warsztat
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 15-09-08, 23:12
  4. XCM i olej
    Dodane przez Locomisiek na forum Amortyzatory
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 06-07-08, 10:55
Uprawnienia
  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów