Forum rowerowe

Witaj na forum rowerowym BikeForum.pl!

Oglądasz nasze forum jako Gość, co nie daje Ci pełnego dostępu do wszystkich opcji i możliwości forum. Nie będąc zarejestrowanym, nie możesz także brać udziału w dyskusjach. Gorąco zachęcamy do darmowej rejestracji, co umożliwi Ci pisanie wiadomości, prywatną korespondencję z innymi użytkownikami forum, branie udziału w sondach, zamieszczanie własnych zdjęć oraz dostęp do wielu innych ułatwień w korzystaniu z forum.

Rejestracja jest szybka i łatwa więc dołącz do nas już dzisiaj!


Odpowiedz na ten temat
Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 25

Temat: BCAA - aminokwasy rozgałęzione

  1. 13-07-06 03:05
    #1
    Administrator BikeForum.pl Avatar PIRAT
    Rejestracja
    Jul 2006
    Skąd
    Żywiec
    Postów
    606
    Dostał podziękowań 205

    Post BCAA - aminokwasy rozgałęzione

    FAQ autorstwa Dariusza Szukały na temat aminokwasow rozgałezionych BCAA.


    1. Co to są aminokwasy BCAA

    Są to trzy niezbędne aminokwasy o tzw. rozgałęzionych łańcuchach: walina, leucyna i izoleucyna.
    W pożywieniu, występują przede wszystkim w produktach żywnościowych obfitujących w białko.



    2. Jakie zastosowanie mogą mieć w sporcie kolarskim?

    Aminokwasy rozgałęzione skutecznie zapobiegają zmęczeniu ośrodkowego układu nerwowego podczas długotrwałej pracy mięśniowej a także odgrywają istotne znaczenie w procesach energetycznych oraz chronią włókna mięśniowe przed niekorzystnym procesem katabolizmu (rozpadu). Uważa się, że BCAA stanowią ¼ składu aminokwasowego białek mięśni. Aminokwasy rozgałęzione to jeden z najważniejszych suplementów wspomagających wysiłek sportowy o charakterze wytrzymałościowym.



    3. W jaki sposób BCAA oddalają zmęczenie psychiczne?

    W czasie intensywnej pracy mięśniowej, wraz ze spadkiem poziomu glikogenu mięśniowego obniża się stężenie BCAA w osoczu krwi. Zmniejszony poziom aminokwasów rozgałęzionych w krwiobiegu powoduje zwiększenie ilości wolnego tryptofanu (inny aminokwas) co prowadzi do wzrostu stężenia serotoniny w mózgu – neuroprzekaźnika wywołującego senność i zmęczenie. Dawkowanie BCAA przed wysiłkiem powoduje zmniejszenie dostępu tryptofanu do komórek mózgowych, w efekcie czego oddalane jest zmęczenie na poziomie centralnego układu nerwowego.



    4. Czy BCAA mogą wydłużać pracę mięśniową?

    Bezsprzecznie, i to nie tylko na zasadzie zwiększania odporności psychicznej, ale także usprawniania przemian energetycznych. Gdy na skutek długotrwałej pracy mięśniowej poziom glikogenu w mięśniach obniża się, BCAA są intensywnie utlenianie i stanowią podstawowe źródło energii. Zaznacza się to szczególnie podczas wysiłków trwających powyżej 90 min.



    5. W jaki sposób prowadzić suplementację aminokwasami BCAA w sporcie kolarskim?

    Zważywszy, że aminokwasy rozgałęzione pełnią niezwykle istotną rolę w metabolizmie wysiłkowym, przyjęcie odpowiedniej odpowiedniej dawki preparatu BCAA przed treningiem lub zawodami może przedłużyć pracę mięśniową i tym samym poprawić skuteczność wysiłku. W przypadku preparatu OLIMP BCAA zaleca się na 45 min przed planowanym wysiłkiem przyjąć następującą dawkę:

    - osoby do 50kg – 6 tabletek

    – osoby do 60kg – 7 tabletek

    – osoby do 70kg – 8 tabletek

    – maksymalnie do 9-10 tabletek

  2. 13-07-06 03:08
    #2
    Administrator BikeForum.pl Avatar PIRAT
    Rejestracja
    Jul 2006
    Skąd
    Żywiec
    Postów
    606
    Dostał podziękowań 205

    Post

    Opracowanie lek. med. Błażeja Szady na temat aminokwasow.


    Z definicji chemicznej aminokwasem jest każda substancja, która zawiera w swej strukturze jednocześnie : przynajmniej jedną grupę karboksylową -COOH i przynajmniej jedną grupę aminową -NH2. Dwadzieścia dwa aminokwasy są monomerami białek prostych. Białka złożone tym różnią się od prostych, że oprócz aminokwasów wiążą w swej strukturze substancje z innych grup chemicznych. Aminokwasy można podzielić na proteogenne- wchodzące w skład białek i nieproteogenne- które nie są składnikami białek. Aminokwasy proteogenne zwyczajowo dzielone są na egzogenne i endogenne. Aminokwasy egzogenne (niezbędne) nie mogą być tworzone w ustroju i muszą zostać dostarczone do organizmu wraz z pokarmem. Należą do nich leucyna, izoleucyna, lizyna, metionina, fenyloalanina, treonina, tryptofan i walina. aminokwasy endogenne są syntetyzowane w ustroju głównie z aminokwasów egzogennych. Ponadto są aminokwasy uznawane za względnie niezbędne (częściowo egzogenne), co oznacza ,że mogą być tworzone w organizmie, jednak w pewnych szczególnych stanach metabolicznych synteza wewnątrzustrojowa jest niewystarczająca. Są to histydyna i arginina.

    Aminokwasy egzogenne nie pełnią w zasadzie innych funkcji metabolicznych poza budowaniem białek. Natomiast wszystkie aminokwasy endogenne, poza obecnością w składzie protein, spełniają rozliczne zadania ustrojowe. Działanie wielu z nich jest tożsame z funkcjami witamin i hormonów.

    Funkcja aminokwasów proteogennych, kluczowe dla praktyki wspomagania, to przede wszystkim udział w budowaniu białek ustrojowych. Dobowa wymiana masy elementów białkowych (stan dynamicznej równowagi ustroju) waha się w przedziale 30-40 g. U sportowców wyczynowych wymiana taka przyjmuje wartość przynajmniej trzykrotnie wyższą. Aminokwasy poprawiają bilans azotowy dzięki swym właściwościom anabolicznym (potęgują syntezę białek ustrojowych) i antykatabolicznym. W sytuacjach, gdy ważne jest utrzymanie dodatniego bilansu azotowego, udział aminokwasów w diecie powinien być szczególnie wysoki.

    Wiele aminokwasów posiada zdolność hamowania katabolizmu wysiłkowego. Aminokwasy wytłumiają degradację białek przez enzymy lizosomalne na drodze procesu zwanego represją za pomocą katabolitu (sprzężenie zwrotne ujemne) - nadmiar produktu hamuje proteolizę białka. Krytyczne stężenie substratów, przy którym występuje znaczne wytłumienie proteolizy ,znane jest jako „wysycenie katabolitem”. Jako preparaty antykataboliczne stosowane są najczęściej tabletkowe hydrolizaty białek lub wolne aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach węglowych - BCAA (leucyna, izoleucyna, walina). Preparaty te podawane są najczęściej w porze okołotreningowej - przed i po treningu, a także przed snem i po przebudzeniu. Prowadzi to do wysycenia katabolicznego, co w efekcie łagodzi katabolizm wysiłkowy. Katabolizm poabsorpcyjny nasila się w trakcie snu, a więc w sytuacji, gdy następuje długa przerwa pomiędzy posiłkami.

    BCAA odgrywają także rolę w przeciwdziałaniu tzw. zmęczeniu ośrodkowemu (zmęczenie psychiczne), które obniża zdolność wysiłkową w długotrwałych wysiłkach wytrzymałościowych. Wysoki poziom BCAA we krwi blokuje przechodzenie F-tryptofanu do mózgu. F-tryptofan jest potrzebny do syntezy mózgowego neurotransmitera serotoniny, która może tłumić ośrodkowy układ nerwowy i wywoływać objawy senności oraz zmęczenia.
    Wiele aminokwasów stymuluje fizjologiczną syntezę i sekrecję hormonów anabolicznych, zwłaszcza insuliny (stymulacja aminokwasowa jest mechanizmem alternatywnym do stymulacji glukozowej), somatotropiny i adrenaliny.

  3. 04-08-09 19:31
    #3
    Początkujący Forumowicz Avatar Tinek
    Rejestracja
    Apr 2009
    Skąd
    Białystok
    Postów
    43
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Bardzo ciekawa sprawa. Przeszedłem niedawno na specjalną dietę, bardzo ograniczyłem tłuszcze. O aminokwasach mało wiedziałem, ale już pojmuję po co to wszystko jest. Kondycję na szczęście mam już dobrą, suplement się przydał, już na żaden ból ani na aminokwasy nie narzekam
    Sport to zdrowie, póki mama się nie dowie

  4. 05-08-09 21:21
    #4
    Stały Bywalec Avatar wert
    Rejestracja
    Apr 2008
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    783
    Dostał podziękowań 58
    Cytat Napisał PIRAT Zobacz post
    FAQ autorstwa Dariusza Szukały na temat aminokwasow rozgałezionych BCAA.
    Jeżeli dobrze pamiętam to w miesięczniku "Kulturystyka i Fitness" była cała seria ciekawych artykułów p. Dariusza Szukały m.in o BCAA, HMB, Izolacie białka, Kreatynie itp. Wszystkie sponsorowane przez firmę Sportatut, przez co dawkowanie zawsze było na podstawie produktów OLIMP.

  5. 17-05-10 23:45
    #5
    Jestem tutaj Nowy
    Rejestracja
    Apr 2010
    Skąd
    Swarzędz
    Postów
    18
    A co powiecie na tą japońską mieszankę aminokwasów? Zawiera 17 aminokwasów i daje podobno niezłego kopa wytrzymałościowcom

  6. 18-05-10 10:50
    #6
    Dumny Forumowicz Avatar s050197
    Rejestracja
    Jul 2008
    Skąd
    Łódź
    Postów
    483
    Dostał podziękowań 44
    bcaa ma jeszcze jedną ważną zaletę - "łóżkową" -> nie tylko na bike'u można więcej ;-)

  7. 18-05-10 11:53
    #7
    Jestem tutaj Nowy
    Rejestracja
    Apr 2010
    Skąd
    Swarzędz
    Postów
    18
    Generalnie sportowcy mogę dłużej i częsciej ;-)

  8. 04-03-12 21:40
    #8
    Dumny Forumowicz Avatar NEONATUS
    Rejestracja
    Mar 2011
    Skąd
    MOŁOŻÓW K. ZAMOŚCIA
    Postów
    202
    Dostał podziękowań 8
    Bardzo pożyteczny artykuł. Od ostatnich wakacji zacząłem przyjmować BCAA z Olimpu. Już pierwszego dnia zauważyłem różnice. Jeździłem pon-pt na staż zawsze tą samą trasą i każda górka wydawała się lżejsza, pokonywałem ją szybciej, a po dojechaniu na miejsce czułem się zdecydowanie mniej zmęczony. I nie opieram się tylko na własnych odczuciach, lecz i na liczniku oraz pulsometrze. W dni z suplementacja zawsze było szybciej i lżej. Nie zmieniałem diety, ani nic w rowerze, wiec to musi być efekt działania aminokwasów. Stosowałem znacznie mniejszą dawkę niż zaleca producent, tj. 6 gram zamiast zalecanych 10 g. Na 30 minut do godziny przed wyjazdem. I napewno jest to jedna z najtańszych albo i nawet najtańsza z odżywek jeśli by policzyc koszt na jedeń dzień stosowania. Nie chce mi sie faktury szukać, bo bym przeliczył i Wam napisał. Szczerze polecam.

  9. 05-03-12 00:53
    #9
    Moderator Avatar Raptor
    Rejestracja
    Apr 2009
    Skąd
    Chorzów
    Postów
    1,028
    Dostał podziękowań 86
    Po pierwsze - mniejsza dawka nic nie daje.
    Po drugie- po co, ktoś kto jeździ rekreacyjnie bierze BCAA?
    Po trzecie- opisane przez Ciebie podjazdy i progres wynikają z treningu a nie suplementacji.
    http://www.web-star.org <<-- tworzenie stron internetowych, pozycjonowanie, reklama, grafika..

  10. 05-03-12 10:19
    #10
    Wtajemniczony Avatar marcingrychtol
    Rejestracja
    Feb 2010
    Skąd
    Ruda Śląska
    Postów
    1,250
    Dostał podziękowań 216
    Raptor, jeśli dobrze zrozumiałem cały temat, NEONATUS biorąc to ma trzy korzyści. BCAA oddala zmęczenie psychiczne. Lepiej mu się uprawia sport, pewnie może robić to dłużej i to właśnie z tego drugiego są efekty. Więc mamy już dwie korzyści: przyjemność i efekty. Do tego pewnie standardowo dochodzi efekt placebo. Samo w sobie placebo to nic, ale wtedy ćwiczy się przyjemniej i z większym zapałem, a to z kolei daje efekty. Chyba Ci odpowiedziałem na wszystkie pytania.
    Never underestimate the power of stupid people in large groups...
    V-ka bez boostera jest jak kolarz bez rowera. O!ooooooooo0oooo000oOOoooKrosiaż Umysłów

Odpowiedz na ten temat
Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Podobne wątki
  1. BCAA przed maratonem???
    Dodane przez Bartollo na forum Suplementy i odżywki
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 20-05-08, 09:07
Uprawnienia
  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów