Forum rowerowe

Witaj na forum rowerowym BikeForum.pl!

Oglądasz nasze forum jako Gość, co nie daje Ci pełnego dostępu do wszystkich opcji i możliwości forum. Nie będąc zarejestrowanym, nie możesz także brać udziału w dyskusjach. Gorąco zachęcamy do darmowej rejestracji, co umożliwi Ci pisanie wiadomości, prywatną korespondencję z innymi użytkownikami forum, branie udziału w sondach, zamieszczanie własnych zdjęć oraz dostęp do wielu innych ułatwień w korzystaniu z forum.

Rejestracja jest szybka i łatwa więc dołącz do nas już dzisiaj!


Odpowiedz na ten temat
Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 30

Temat: Naprawa roweru - jakich przyrządów potrzebuje?

  1. 27-05-11 22:29
    #1
    Początkujący Forumowicz
    Rejestracja
    Apr 2011
    Postów
    47
    Dostał podziękowań 3

    Naprawa roweru - jakich przyrządów/części potrzebuje?

    Postanowiłem przywrócić swój stary rower do lat świetności. Niestety wcześniej nie rozbierałem rowerów na czynniki pierwsze (tak jak teraz) i nie wiem jakich narzędzi potrzebuję...

    Zatrzymałem się na korbie i wolnobiegu.
    Poniżej zdjęcie wolnobiegu jeżeli miałoby to jakoś ułatwić pomoc. Jak się fachowo nazywa narzędzie do zdejmowania wolnobiegu i czy takim samym zdejmuje się kasetę?


    Kolejny krytyczny moment to korba:


    Mam klucze nasadowe ale zbyt grube by można je było tam wepchnąć i to odkręcić. Jaki klucz moglibyście mi polecić by sprostać temu zadaniu.

    I ostatni (chyba) problem:


    Ten krążek niby mogę odkręcić "chałupniczymi metodami" ale jeśli jest specjalne narzędzie do tego celu to prosiłbym o nazwę to przy okazji zamówię - przyda się na przyszłość.

    Aha i czy takie narzędzia są uniwersalne i takim samym odkręca się kasetę i wolnobieg? Czy w nowym rowerze też będę mógł z nich korzystać?

    Podsumowując potrzebuję wszystkiego co potrzebne do wymiany korby i wolnobiegu.


    A teraz druga sprawa:
    Chcę wymienić praktycznie całe tylne koło (obręcz, szprychy, kaseta/wolnobieg, środek suportu...), łańcuch i przedni napęd korbowy.

    I mam w tej kwestii kilka pytań:
    1. Czy w takim układzie nie będzie przeszkód by zamienić wolnobieg na kasetę?
    2. Czym się kierować przy wyborze? Jak się dobiera łańcuch do kasety i korby?
    3. Jak sprawdzić poziom zużycia przerzutki tylnej?

    Mam nadzieję, że pomożecie doszlifować mój stary rower. Mam do niego sentyment
    Jak skończę to wrzucę zdjęcia roweru przed i po zabiegu.
    Ostatnio edytowane przez lucky ; 28-05-11 o 19:15

  2. 27-05-11 22:47
    #2
    Moderator Avatar kundello
    Rejestracja
    Aug 2007
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    8,115
    Dostał podziękowań 1,039
    -Ściągacz do korb kupisz za kilkanaście złotych. Da się nim odkręcić śrubę jak i zdjąć korbę. http://bajkszop.com/index.php?p1479,...orb-na-kwadrat

    -klucz pazurkowy do suportu, albo młotek i przecinak+klucz nastawny http://www.dobresklepyrowerowe.pl/?m...cesoria&id=718

    - Klucz do kaset/wolnobiegów http://rower.com.pl/-p-5398.html?cPath=1_37
    reBike.pl serwis rowerowy Rzeszów

  3. 27-05-11 23:04
    #3
    Wtajemniczony Avatar marcingrychtol
    Rejestracja
    Feb 2010
    Skąd
    Ruda Śląska
    Postów
    1,250
    Dostał podziękowań 216
    Klucz do wolnobiegu, to po prostu klucz do wolnobiegu. Jak o niego zapytasz w sklepie, to go dostaniesz. Jeśli zmieniasz całe koło, to jednak chyba nie ma sensu kupować klucza do wolnobiegu, tylko o od razu do kasety (bo to są różne klucze, choć wyglądają podobnie na pierwszy rzut oka), no chyba ze w przyszłości będziesz demontować z jakiegoś powodu wolnobieg. Na Twoim miejscu zostawiłbym stare koło w spokoju, a kasetę w nowym kole będziesz musiał jednak jakoś przykręcić. Do korby musisz po prostu dopasować jakiś klucz nasadowy. W Leroy Merlin jest bardzo szeroki wybór, ale pewnie w innych sklepach też. Zmierz jak szeroka może maksymalnie być nasadka i poszukaj odpowiedniej. Prócz tego będzie Ci potrzebny ściągacz do korb. To takie dwie śruby jedna w drugiej. Odkręcasz nakrętkę z korby, wkręcasz w korbę ściągacz do końca, a potem wkręcasz śrubę w ściągacz, aż korba spadnie. Do suportu możesz poszukać takiego klucza, który wygląda jak kawałek łuku z ząbkiem na końcu, ale jak widzisz ten element jest napiłowany, po to, aby poradzić sobie za pomocą klucza francuskiego. Moim zdaniem nie ma sensu kupować specjalnie do tego klucza. Jeśli będziesz zakładał nowy suport i będzie on inny, to tu już przyda się odpowiedni klucz, bo bez niego możesz uszkodzić wkład. Klucz w zależności od tego jaki wkład kupisz. Może być wielowypust zwykły, albo do misek zintegrowanej osi. Oczywiście możesz zmienić całe koło na kasetę. Prawdopodobnie jednak masz 7 biegów, wiec albo bedziesz musiał założyć kasetę 7-biegową z podkładką, albo 8 biegową i odpowiednio wyregulować przerzutkę, aby pozostawić któryś skrajny bieg. Oczywiście możesz jeszcze wymienić manetkę na 8 biegową. Jeśli byś chciał od razu wymienić wszystko na 9 biegów, to korbę też musisz wymienić, bo cieńszy łańcuch może się zakleszczyć. Co do samego łańcucha, to oczywiście wg. tego ile masz biegów. Przerzutka tylna też może np. nie obsłużyć 8 biegów i więcej, ale to musisz sam sprawdzić w opisie, albo poszukać w internecie (nie wiem jaką masz). Zużycie przerzutki poznaje się po jej luzach. Jak będziesz miał 9 biegów, to koronki kasety są ciaśniej rozmieszczone i wtedy przerzutka może już po prostu być niewystarczająco precyzyjna- będzie sama zmieniać biegi. Wracając jeszcze do kasety, przyda Ci się w przyszłości taki specjalny klucz z kawałkiem łańcucha, bo przy odkręcaniu kasety, obrana się ona na bębenku. Ja co prawda takiego czegoś nie mam, ale radzę sobie przez złapanie zwykłego łańcucha w imadło i owinięcie wokół kasety.

    Edit: ściągacz który podał kundello jest od razu nasadką, ale nie wszystkie taką nasadkę mają
    Ostatnio edytowane przez marcingrychtol ; 27-05-11 o 23:08
    Never underestimate the power of stupid people in large groups...
    V-ka bez boostera jest jak kolarz bez rowera. O!ooooooooo0oooo000oOOoooKrosiaż Umysłów

  4. 27-05-11 23:14
    #4
    Początkujący Forumowicz
    Rejestracja
    Apr 2011
    Postów
    47
    Dostał podziękowań 3
    Jak dobrze zrozumiałem do korby wystarczy mi ten ściągacz podany przez kundello. Odkręcę nim zarówno śruby ze zdjęcia jak i zdejmę korbę, tak?

    Teraz pozostaje sprawa wolnobiegu.
    marcingrychtol, w sumie to masz rację, tego nie muszę odkręcać. Tu więc pytanie czy warto przejść na kasetę 7-biegową czy lepiej jednak kupić nowy wolnobieg?
    Na co zwracać uwagę przy wyborze nowej? Tylko liczba ząbków ma się zgadzać czy coś jeszcze?
    Może moglibyście coś polecić?


    Do rozpinania łańcucha wystarczy coś takiego:
    http://allegro.pl/klucz-lancucha-roz...636990585.html ?

  5. 27-05-11 23:40
    #5
    Moderator Avatar kundello
    Rejestracja
    Aug 2007
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    8,115
    Dostał podziękowań 1,039
    Lucky, tak, tym ściągaczem odkręcisz kompleksowo całą korbę. Nic więcej nie potrzebujesz.

    Cytat Napisał marcingrychtol Zobacz post
    Klucz do wolnobiegu, to po prostu klucz do wolnobiegu. Jak o niego zapytasz w sklepie, to go dostaniesz. Jeśli zmieniasz całe koło, to jednak chyba nie ma sensu kupować klucza do wolnobiegu, tylko o od razu do kasety (bo to są różne klucze, choć wyglądają podobnie na pierwszy rzut oka), no chyba ze w przyszłości będziesz demontować z jakiegoś powodu wolnobieg.
    Klucz do wolnobiegu pasuje do kaset Wiem bo takiego używam i pasuje.
    reBike.pl serwis rowerowy Rzeszów

  6. 28-05-11 00:01
    #6
    Wtajemniczony Avatar marcingrychtol
    Rejestracja
    Feb 2010
    Skąd
    Ruda Śląska
    Postów
    1,250
    Dostał podziękowań 216
    Cytat Napisał kundello Zobacz post
    Klucz do wolnobiegu pasuje do kaset Wiem bo takiego używam i pasuje.
    A w drugą stronę? Ja bym jednak mimo wszystko kupił ten, który się nazywa, że jest do kaset.

    Cytat Napisał lucky Zobacz post
    Teraz pozostaje sprawa wolnobiegu.
    marcingrychtol, w sumie to masz rację, tego nie muszę odkręcać. Tu więc pytanie czy warto przejść na kasetę 7-biegową czy lepiej jednak kupić nowy wolnobieg?
    Na co zwracać uwagę przy wyborze nowej? Tylko liczba ząbków ma się zgadzać czy coś jeszcze?
    Może moglibyście coś polecić?


    Do rozpinania łańcucha wystarczy coś takiego:
    http://allegro.pl/klucz-lancucha-roz...636990585.html ?
    Liczba ząbków wcale nie musi się zgadzać. Kasety mają to do siebie, że koronki mogą mieć mniejsza ilość ząbków, często np. zaczynając od 11T. Na twoim miejscu kupiłbym koło na kasetę, bo jak w przyszłości najdzie Cię znowu na modernizowanie roweru, to założysz kasetę z większą ilością koronek bez zmieniania piasty/koła. Możesz zwrócić uwagę na rozdaj mocowania kasety, ale 95% (albo i więcej) ma takie same. Ważne jest, żebyś sprawdził, czy twoja przerzutka ma odpowiednią pojemność, bo może się okazać, że się nie nada. Poszukaj na forum tematu o regulacji tylnej przerzutki, to się dowiesz o co chodzi. Dział Warsztat -> Poradnik.

    Ja łańcuch rozpinam młotkiem, bolcem i nakrętką... a potem zakładam spinkę i jest ok. Mam różne specjalistyczne narzędzia, ale bez tego jednego moim zdaniem można się obyć.
    Ostatnio edytowane przez marcingrychtol ; 28-05-11 o 00:03
    Never underestimate the power of stupid people in large groups...
    V-ka bez boostera jest jak kolarz bez rowera. O!ooooooooo0oooo000oOOoooKrosiaż Umysłów

  7. 28-05-11 00:23
    #7
    Początkujący Forumowicz
    Rejestracja
    Apr 2011
    Postów
    47
    Dostał podziękowań 3
    Cytat Napisał marcingrychtol Zobacz post
    A w drugą stronę? Ja bym jednak mimo wszystko kupił ten, który się nazywa, że jest do kaset.


    Liczba ząbków wcale nie musi się zgadzać. Kasety mają to do siebie, że koronki mogą mieć mniejsza ilość ząbków, często np. zaczynając od 11T. Na twoim miejscu kupiłbym koło na kasetę, bo jak w przyszłości najdzie Cię znowu na modernizowanie roweru, to założysz kasetę z większą ilością koronek bez zmieniania piasty/koła.
    Tego roweru nie będę prawie na pewno w przyszłości modernizował. Na dniach mam zamiar kupić nowy. Ten ma ponad 10 lat więc nie ma sensu w niego dużo inwestować. Chcę jednak wymienić to co trzeba, dokładnie go wyczyścić i przesmarować chociażby z sentymentu

    Jeżeli jednak nie ma to znaczenia i cenowo większych różnic nie ma to mogę przejść na kasetę. Z tego co zdążyłem wyczytać to rozwiązanie jest pewniejsze i wytrzymalsze.
    Jednak niech to będzie 7 biegów ponieważ nie będę wymieniał jednej klamkomanetki a koszt wymiany dwóch to ~80zł. Nie ma sensu dopłacać tyle by mieć w tak starym rowerze jedną przerzutkę więcej z tyłu. Wystarczy, mi 3x7 tak jak było.

    Cytat Napisał marcingrychtol Zobacz post
    Możesz zwrócić uwagę na rozdaj mocowania kasety, ale 95% (albo i więcej) ma takie same. Ważne jest, żebyś sprawdził, czy twoja przerzutka ma odpowiednią pojemność, bo może się okazać, że się nie nada. Poszukaj na forum tematu o regulacji tylnej przerzutki, to się dowiesz o co chodzi. Dział Warsztat -> Poradnik.
    OK, poszukam. Mogę zrobić też zdjęcia tej przerzutki jak trzeba ale wygląda to mniej więcej tak: http://www.bikerweb.it/images/CAM%2023.JPG

    Cytat Napisał marcingrychtol Zobacz post
    Ja łańcuch rozpinam młotkiem, bolcem i nakrętką... a potem zakładam spinkę i jest ok. Mam różne specjalistyczne narzędzia, ale bez tego jednego moim zdaniem można się obyć.
    Stary łańcuch też takimi "chałupniczymi" metodami rozpinałem i stwierdziłem, że to jednak nie jest zbyt wygodna opcja



    --- Dodane później:
    Sprawdźcie czy takie komponenty będą ze sobą współgrały:
    http://allegro.pl/nowa-obrecz-dartmo...622120908.html
    http://allegro.pl/obrecze-alexrims-d...636770626.html

    + piasta: http://allegro.pl/piasta-tylna-shima...632282725.html

    + kaseta: http://allegro.pl/kaseta-shimano-ace...622952521.html

    + korba: http://allegro.pl/korba-shimano-fc-m...619497602.html
    lub
    http://allegro.pl/nowy-mechanizm-kor...618853912.html

    + środek suportu: http://allegro.pl/suport-shimano-bb-...623654920.html
    lub
    http://allegro.pl/wklad-suportu-sunr...622808248.html

    Czy w podobnych cenach da się znaleźć coś ciekawszego?
    Czy to jaki środek suportu/korbę da się zamocować zależy od ramy?
    Widzę, że są różne długości i nie wiem czy to wszystko powyższe będzie współgrało...
    Ostatnio edytowane przez lucky ; 28-05-11 o 19:14

  8. 28-05-11 23:58
    #8
    Początkujący Forumowicz
    Rejestracja
    Apr 2011
    Postów
    47
    Dostał podziękowań 3
    Towarzysze i towarzyszki - pomożecie?!
    Jeszcze jutro do południa/wczesnego wieczora mam dostęp do starego roweru w częściach więc w razie czego mogę coś sprawdzić jeśli źle dobrałem komponenty wyżej. Później wyjeżdzam.

  9. 03-06-11 12:01
    #9
    Początkujący Forumowicz
    Rejestracja
    Apr 2011
    Postów
    47
    Dostał podziękowań 3
    Nikt mi nie pomoże?

    Jaką długości szprychy powinienem zakupić?

  10. 03-06-11 14:18
    #10
    Wtajemniczony Avatar marcingrychtol
    Rejestracja
    Feb 2010
    Skąd
    Ruda Śląska
    Postów
    1,250
    Dostał podziękowań 216
    Obręcze które wybrałeś są ciężkie i mocne, wydaje mi się, że nie potrzebujesz takich. Kaseta jest ok. Długość suportu musisz dobrać do korby, zależy co zaleca producent. Jeśli chodzi o korby, to polecałbym Ci to http://allegro.pl/acera-fc-m361-czar...648674495.html albo to http://allegro.pl/korba-truvativ-fiv...639960424.html Długość szprych musisz obliczyć, można do tego znaleźć kalkulator. Polskich nie szukałem, ale po angielsku znajdziesz na pewno wpisując w google "spoke lenght calculator".
    Never underestimate the power of stupid people in large groups...
    V-ka bez boostera jest jak kolarz bez rowera. O!ooooooooo0oooo000oOOoooKrosiaż Umysłów

  11. Użytkownicy, którzy podziękowali za tę wiadomość:


Odpowiedz na ten temat
Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Podobne wątki
  1. Naprawa roweru po dwóch glebach
    Dodane przez avatat na forum Warsztat
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 26-05-10, 16:32
  2. Potrzebuje kogos od wyceny mojego roweru
    Dodane przez sp33cu na forum Dyskusja ogólna - Sprzęt rowerowy
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 03-05-10, 22:11
  3. Prowizoryczna naprawa roweru
    Dodane przez adm na forum Poradnik
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 04-04-09, 21:43
  4. Poradnik - naprawa roweru.
    Dodane przez PIRAT na forum Poradnik
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post / autor: 05-07-08, 22:16
  5. Potrzebuje dobrego roweru.
    Dodane przez henry na forum 2007 - Jaki rower kupić
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 31-07-07, 12:22
Uprawnienia
  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów